Zoeken

Vergelijk: R1200GS vs Adventure R vs Explorer XC

BMW R1200GS

27 juni 2013
Inhoudsopgave
Vergelijk: R1200GS vs Adventure R vs Explorer XC
Achter de wolken
Toch niet weer regen?
Kijk, toch een beetje zon…
Dáág, zon, hallo regen…
Triumph Tiger Explorer XC
KTM 1190 Adventure R
BMW R1200GS
Conclusie
Technische gegevens

BMW R1200GS

Acht jaar na de lancering van de eerste R1200GS heeft BMW haar vlaggenschip op allroad gebied een flinke metamorfose gegeven. Een metamorfose die door de Duitsers grondig is aangepakt. Alles, maar dan ook alles is anders ten opzichte van het oude model. Om te beginnen het motorblok, waarbij BMW BMW R1200GSprecisiekoeling heeft toegepast om de luchtgekoelde boxermotor thermisch onder controle te houden. Alleen daar waar het nodig is worden de onderdelen door middel van waterkoeling gekoeld, voor de rest is het ‘als vanouds’ een luchtgekoeld blok. De 1.170 cc boxermotor is nu goed voor een vermogen van 125 pk bij 7.750 toeren per minuut, waar het oude beestje het bij hetzelfde toerental met slechts 110 pk moest doen. Voor wat betreft het koppel zijn de verschillen niet zo groot, maar de nu 125 Nm (was 120 Nm) wordt nu pas 500 toeren later bij 6.500 toeren per minuut vrijgegeven. Rijwieltechnisch zijn de verschillen op papier echter klein: de wielbasis is met 1.507 mm gelijk gebleven, enkel de balhoofdhoek en naloop is een fractie kleiner gezet. Door toepassing van waterkoeling is echter wel meer gewicht op de schaal gezet, de nieuwe GS brengt nu 238 kilo (was 229 kilo) rijklaar op de schaal.

Toch, ondanks dat aan de geometrie maar kleine aanpassingen zijn gedaan lijkt BMW voor je gevoel gigantische stappen te hebben gemaakt. De zithouding is erg compact en geeft je daardoor veel overzicht, en bovendien stuurt de fiets vederlicht waardoor hij erg gemakkelijk van richting is te veranderen. Dat de cardanaandrijving en de forse einddemper, die bij onze versie voor een waanzinnig klinkende, maar eigenlijk té luide Akrapovic is vervangen, van plaats hebben gewisseld is zondermeer slim, maar heeft waarschijnlijk geen invloed op de rijeigenschappen gehad. De grootste stappen zijn echter bij het motorblok gemaakt, waar de oude GS qua vermogen niet bepaald krachtig aanvoelt BMW R1200GS
Zondermeer de sterkste troef van de nieuwe R1200GS: het ijzersterke motorblok
BMW R1200GS
De cardanaandrijving is bij de GS nog steeds niet perfect
BMW R1200GS
BMW houdt nog steeds vast aan de analoge snelheidsmeter. Het digitale display is daarentegen modern en erg uitgebreid
snelheden boven de 140 km/u niet bepaald lijkt te bekoren is deze nieuwe GS een heel ander verhaal. De motor pakt van onderuit goed op en beschikt over een acceleratie die z’n voorganger ver in de schaduw zet. Dat, in combinatie met het lichte stuurgedrag, maakt het rijden op deze GS tot een waar genot.

Als we het in een woord zouden moeten samenvatten dan is beleving misschien nog wel het beste woord. Waar bij de oude GS saai het sleutelwoord was heeft BMW de nieuwe GS van serieuze beleving voorzien, waardoor er met veel meer plezier te sturen valt. Ongeacht de versnelling en ongeacht het tempo, zodra de gaskraan wordt opengedraaid reageert de R1200GS direct en wordt je met een voor GS-begrippen ongekende kracht van een sterk sleurende boxertwin verwend. Ook op het gebied van elektronica heeft BMW met de nieuwe GS grote stappen gezet, net als bij de KTM heeft BMW de verschillende rijmodi gekoppeld aan de tractiecontrole en het ABS. Trouwens, over remmen gesproken, onvoorstelbaar wat een vertraging hiermee is te realiseren, en dat met verbluffend weinig handkracht. En dan is er nog BMW’s beproefde ESA veringsysteem, waarbij met een druk op de knop te kiezen valt tussen Sport, Normal en Comfort voor wat betreft de afstelling van de Telelever voorvork en de Paralever achterkant.

De ergonomie heeft BMW bij deze 2013 R1200GS prima voor elkaar, maar daar gaf de oude fiets ook al geen reden tot klagen. De zit is ontspannen, waarbij je zeker in de lage stand het gevoel hebt in de motor te zitten, en daarnaast voelt de GS erg compact. Compacter dan z’n voorganger. Het zadel is trouwens niet alleen in hoogte in te stellen, maar kan ook nog naar voren of naar achteren worden gekanteld, al naar gelang je ‘m voor of achter in de hoge of lage stand zet. Ook het zadel van de duopassagier kan naar achteren worden geschoven, om meer ruimte voor de bijrijder te creëren. Hoezo tot in detail over nagedacht. Nog meer subtiele details? De als accessoire leverbare BMW Navigator is aan het motormanagement gekoppeld, waardoor bij een lage benzinestand je in het BMW R1200GSscherm van de navigatie hierop wordt geattendeerd en hij meteen vraagt of ‘ie je naar een benzinepomp in de buurt moet loodsen. De navigatie wordt door middel van de op de K1600 voor het eerst geïntroduceerde Joggle bediend, maar heeft wel als nadeel dat te pas en te onpas die Joggle per ongeluk wordt aangeraakt en er ineens een vreemd scherm in de navigatie staat.

Eigenlijk had deze test een kat in het bakkie voor de BMW R1200GS moeten zijn. De motor scoort misschien nergens een dikke tien, maar laat ook nergens echt punten liggen en is daardoor simpelweg een erg goede keus. De zithouding en windbescherming zijn bij deze 2013 R1200GS zondermeer goed voor elkaar, om nog maar te zwijgen over de ergonomie. Het motorblok is een flink stuk krachtiger geworden, en geeft ook qua verbruik geen reden tot klagen. Gemiddeld kwamen we op 1 liter Euro loodvrij 16,4 kilometer ver, het best van deze drie, met een hoogste waarde van 1 op 15,2 bij de snelweg rit en laagste waarde van 1 op 17,3 binnendoor. BMW R1200GSNormaal gesproken zou de enige kritiek zich hebben beperkt tot een versnellingsbak die bij terugschakelen naar 2e en 1e versnelling nog steeds luidruchtig is en een cardanaandrijving die nog steeds niet soepel is, ware het niet voor het onvoorspelbare gedrag in de zeikende regen. Op de meest uiteenlopende momenten verloor de voorkant totaal onverwacht en onvoorspelbaar zijn grip, waardoor een serieuze stap opzij werd gezet. Niet alleen werden we daardoor van de ingezette lijn gezet, het gaf telkens weer een hartverzakking. We hebben sterk het gevoel dat de combinatie motor/voorwielophanging/banden hier debet aan is. De Metzeler Tourance NEXT zal op zich best een goede band zijn, per slot van rekening deed de Tourance EXP het op de Triumph perfect, maar de GS is een stuk lichter aan de voorkant (en meer gewicht betekent simpelweg meer grip) en heeft bovendien een Telelever voorwielophanging die geen waarschuwing geeft. Een uitgebreide test, die momenteel door Pirelli/Metzeler voor ons wordt georganiseerd, zal hier in de toekomst uitsluitsel over moeten geven.

BMW R1200GS

  • waanzinnig motorblok, ergonomie, remmen, verstelling windscherm
  • speling aandrijflijn, terugschakelen 3/2 en 2/1, onvoorspelbaar wegglijden voorband in de regen, met alle toeters en bellen best wel prijzige fiets