Zoeken

Test: Yamaha Super Tenere Worldcrosser

Conclusie

3 februari 2013
Inhoudsopgave
Test: Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Wereldreizigers
Makkum, niet mokken...
Conclusie
Technische gegevens

Yamaha Super Tenere Worldcrosser
Nederig stulpje dat goed bij de Worldcrosser past. Nieuw optrekje voor de redactie?

Bij onze eerste ontmoeting tweeënhalf jaar geleden met de Super Ténéré First Edition waren we al erg enthousiast over de fiets, en dat was bij deze Worldcrosser niet anders. Yamaha Super Tenere WorldcrosserIn de periode dat de fiets bij onze redactie was voldeed hij wederom aan alle verwachtingen. Van alle dikke allroads staat de Super Ténéré het dichtst bij de BMW R1200GS, die dankzij de uitgekiende marketingafdeling van de Duitsers door iedereen als de Koning der allroads wordt gezien. 

De afwerking van de Worldcrosser staat op een hoog niveau en de fiets staat garant voor veel rijplezier. De Super Ténéré heeft heel erg goede stuureigenschappen en een fantastisch goed injectiesysteem, wat samen met z’n stoere uitstraling de troeven van deze Yamaha zijn. Een motor die op het gebied van techniek, handelbaarheid en gebruiksgemak je veel vertrouwen geeft. Om bepakt en bezakt, net als die échte avonturiers, de hele wereld over te kunnen gaan.

Maar toch, hoe goed dat de Super Ténéré ook is, het is de Japanners niet gelukt om de R1200GS van de troon te slaan. Het wordt tijd dat Yamaha Charlie Boorman op een Worldcrosser zet en zijn eigen ‘Worldcrosser Trophy’ organiseert, dan zou het uiteindelijk toch goed moeten komen. Aan de motor zal het in ieder geval niet liggen…

  • injectie, cardan, afwerking, stuureigenschappen, verbruik (1:17,2)
  • display niet vanaf stuur te bedienen, geen sublieme marketing à la GS, stabiliteit hoge snelheid (180 km/u plus)