Zoeken

Test: KTM / Bosch hellingshoek-ABS

Conclusie

21 oktober 2013
Inhoudsopgave
Test: KTM / Bosch hellingshoek-ABS
Grensverleggend
Conclusie
Interview

Bosch MSC_12

In de praktijk functioneerde het systeem in de pionnenbocht zoals gezegd verbluffend. Daarna gingen we naar een ander deel van het testcircuit, waar het tempo in bochten met verschillende radiussen tot 100 km/u werd opgevoerd. Met de 1190 Adventure aardig op een oor en de voetsteunen nét niet schrapend over het asfalt gooi ik vol het anker uit, maar ook van deze snelheid en deze hellingshoek wordt de Adventure warm noch koud. DBosch MSC_schema
Werking van het MSC: remt de rijder, dan wordt er druk in de remhendel [1] opgebouwd. Deze druk wordt door de ABS-module [2] ingevoerd. De module haalt informatie over de positie van de motorfiets op bij de hellingshoeksensor [3] (hellingshoek en verdraaiing ten opzichte van de dwars-as) en aanvullend het gripniveau middels de wielsnelheid-sensoren [4]. De blackbox [5] levert verdere relevante rij-dynamische informatie, zoals toerental en stand van de gaskleppen. De op basis van deze informatie berekende optimale remdruk wordt vervolgens via de ABS-module naar de remmen in het voor- en achterwiel doorgegeven. Zo kun je ook onder hellingshoek vol het anker uitgooien – zolang de banden nog remkracht kunnen opbouwen, zal de motor vertragen, zonder de banden van hun à propos te brengen.
e KTM vertaalt mijn anker in een merkbaar gereduceerd oprichtmoment, waardoor het nu veel eenvoudiger is dan normaal om de ingezette lijn vast te houden. Het systeem staat het toe om ook onder hellingshoek met een zo kort mogelijke remweg de remmen ten volle te benutten.

Het MSC systeem regelt echter nog meer rijdynamisch kritische situaties. Zo wordt de remkracht van het voorwiel gereduceerd, zodra de motor de neiging heeft om op een ondergrond met veel grip om te slaan. Het verkleint het oprichtmoment wat veroorzaakt wordt door remmen in de bocht door gerichte vermindering van de remkracht en de optimale verdeling hiervan tussen de twee wielen. Het MSC stuurt ook de tractiecontrole aan, waardoor te allen tijde het maximale koppel dat naar het achterwiel wordt doorgevoerd geheel aan de situatie is aangepast en de kans dat het achterwiel ondanks een té enthousiaste draai aan het gashandvat uitbreekt gigantisch wordt verkleind. Wordt het grip-niveau van de achterband overschreden, dan wordt de mapping aangepast en het koppel teruggebracht tot het niveau wat onder die condities nog acceptabel is. Evenals dat door het MSC het koppel wordt gereduceerd, zodra het voorwiel richting luchtruim wordt gelanceerd.

Dat het MSC systeem een goede stap in motorveiligheid is staat buiten kijf, maar er moet toch een kanttekening worden geplaatst. Met het systeem kan zeer zeker de grens van het fysiek toelaatbare worden opgezocht, maar het systeem is – en zal ook nooit – in staat zijn om fysieke grenzen te verleggen. WBosch MSC_actie_2ie té hard de bocht instuurt zal ook nu niet door het MSC worden gered, aangezien het tempo niet automatisch tot de bovengrens kan worden gereduceerd. Ook kan het bij extreem wisselende omstandigheden, zoals bijvoorbeeld bitumen of waterplassen in de bocht niet meer grip toveren dan voorhanden is.

Dat neemt niet weg dat het MSC ongetwijfeld een positieve steen zal gaan bijdragen aan de verkeersveiligheid, motorongelukken zal voorkomen en daarmee levens zal gaan redden. Tenminste, als je in staat bent geweest om op voorhand je eigen ‘tussen de oren-ABS’ uit te schakelen. Een remcursus ‘ABS onder hellingshoek’ zal dan ook geen verkeerde gedachte zijn. Het mooiste van het MSC systeem is – naast de verhoogde passieve veiligheid – absoluut het prijskaartje. Het MSC is bij de 2014 1190 Adventure en Adventure R leverbaar voor de meerprijs van € 399 en wie dit jaar al een 1190 Adventure heeft gekocht hoeft niet rouwig te zijn: vanaf december kan ook het 2013 model met het MSC voor € 399 worden uitgebreid.