Zoeken

Test Ducati Hypermotard SP

Mertens Racing School

1 november 2013
Inhoudsopgave
Test Ducati Hypermotard SP
Bekend recept
Troefkaarten alom
Over poken gesproken
Conclusie
Mertens Racing School
Technische gegevens

Stefan Mertens Racing School
'Naar school' is in tijden niet zo leuk geweest...

Heb je zin in een circuitdag op Mettet, dan zit je bij Stéphane Mertens goed. Gedurende het seizoen heeft de school een ruime keus aan corcuitdagen en trainingen. En al probeert voormalig Superbike ster Stéphane voornamelijk de organisatie in goede banen te leiden en laat hij het rijden vDucati Hypermotard SPoornamelijk over aan gekwalificeerde marshals, hij is nooit te beroerd je te helpen met een probleem of antwoord te geven op eventuele vragen.

Een typische dag begint bij de inschrijving, waarbij je een standaard enveloppe krijgt met de benodigdheden voor die dag: rijnummer, kleurcode, tijdschema en eventueel (indien besteld) lunchbonnen. Een tafel verder worden transponders uitgedeeld. Aan de hand van je rondetijden wordt in de loop van de dag beoordeeld of je in de juiste groep rijdt of misschien overgeplaatst wordt naar een langzamere, dan wel snellere groep. Daarna is het snel door naar technische keuring en briefing, waar je een tweede sticker krijgt als bewijs dat je opgelet hebt. Dat kan nog een uitdaging zijn, als je niet oplet zit je in de klas voor de Franstaligen. Voor deelnemers die de Franse taal niet beheersen is er ook instructie in het Engels en soms gebrekkig Nederlands, afhankelijk van de talenknobbel van de spreker. Bij de instructie wordt serieus ingegaan op algemene veiligheid en niet te vergeten de weersomstandigheden en bijzondere zaken die die dag gelden. Heb je dit eenmaal in je oren geknoopt, dan zit je geramd voor een goede dag circuitrijden.

De school behelst echter meer dan dat. Er is ook de optie voor intensievere begeleiding, waarbij je dus zowel op de baan samen met een instructeur rijdt (in niet al te grote groepen) en eveneens tussen de sessies door theorie op niveau krijgt. En dat laatste geldt dus niet alleen voor de beginnersgroep, ook gevorderden kunnen desgewenst de theoriestukken volgen op eigen niveau. Het is niet alleen leren circuitrijden, maar ook leren sneller te gaan dan je deed. De instructeurs verzorgen zowel het rijden als de theorielessen, dus de lijnen zijn erg kort. Alleen kun je nog steeds een Franstalige les treffen, de welwillendheid onder de instructeurs is er niet minder op en volg je even iets niet, dan is een extra uitleg nooit een probleem.

Stefan Mertens Racing School
'Kijk, echt waar, daar sta ik op de derde plaats'! Heel goed Vincent, en welke pagina is dit?

Met zes sessies is een dag op Mettet bij Mertens al flink vol, heb je er ook nog een instructie bij dan is voldoening moeilijk meer te vermijden.