Zoeken

Introductie: KTM 1290 Super Duke R

Hufterproof

23 oktober 2013
Inhoudsopgave
Introductie: KTM 1290 Super Duke R
De nieuwe lat
Hufterproof
Conclusie
Technische gegevens

KTM 2014 1290 Super Duke R

Ongeacht in welke rijmodus je aan het rijden bent, overal valt de gasreactie erg zacht maar wel direct uit, bijna als een viercilinder lijnmotor. Heel anders dan bij die andere dikke tweecilinders uit huize Ducati of Aprilia, waar de gasreactie wisselvallig is: soms met een vertraging en soms (te) direct. Met het toenemen van het toerental nemen ook de vibraties in het motorblok toe, maar ze blijven wel onder het irritatie-niveau. Het enige wat wél als storend wordt ervaren is de warmteontwikkeling van het motorblok zodra dit even stationair aan KTM 2014 1290 Super Duke Rhet draaien is – net als de RC8R blijkt ook deze 1290 Super Duke R een behoorlijk heethoofd te zijn. Alles bij elkaar maakt de potente KTM een zó gecontroleerde en beheersbare indruk, dat een regelmatige blik op het dashboard zeker niet overbodig is teneinde te voorkomen dat je in de rijbewijs-gevaarlijke zone aan het rijden bent.

Aan dat goede gevoel draagt ook het kenmerkende Oostenrijkse rijwielgedeelte met oranje buizenframe en WP-veerelementen zijn steentje bij. Het nu 9,2 kilo zware buizenframe zorgt voor een goede stabiliteit, ook bij snelheden aan de andere kant van de 240 km/u, de WP upside down voorvork en de centraal geplaatste WP achtershock voelen in basissetting zacht aan, maar zijn handmatig volledig in te stellen. Een stuurdemper moet daarbij voorkomen dat het beest z’n kop gaat schudden zodra hem het mes op de keel wordt gezet. Op binnenwegen biedt de lichte 1290 een uitgewogen handzaam stuurgedrag, waarmee kinderlijk eenvoudig een bochtensectie kan worden genomen. Met accurate stuurprecisie is de fiets in alle mogelijke radiussen te steken en staat daarbij ook bij serieuze hellingshoek correcties toe. Een goed deel van dit uitstekende stuurgedrag komt ook voor rekening van de nieuwe Dunlop SportSmart 2 banden, die met een ronde contour van de voorband en een plakkerig rubbermengsel het rijplezier mogelijk hebben gemaakt. Dat ook lange etappes met de 1290 Super Duke R kunnen worden afgelegd heeft de fiets aan z’n aangename zKTM 2014 1290 Super Duke R KTM 2014 1290 Super Duke R
Overgenomen van de cross: kunststof wartel om de veervoorspanning aan te passen. En dat zul je op het circuit zeker moeten doen, wil je niet met de rem- en schakelpook over het asfalt schuren
KTM 2014 1290 Super Duke R
Honderdtachtig pk zei u? Niet eerder zulke vriendelijke paarden meegemaakt
KTM 2014 1290 Super Duke R KTM 2014 1290 Super Duke R
Op de remmelarij hebben we niets aan te merken. Wel zo handig, 'als ge ut nie mir wit': de standaard settings van de voor- en achtervering
itpositie achter het brede lichtmetalen stuur te danken. Rechtop en licht naar voren kan de aanval op het asfalt woren ingezet, dankzij het smalle zadel is een goede aansluiting van de knie gegarandeerd en wordt de onderrug ontlast. Iets wat we de eerste testdag zelf aan den lijve ondervonden: in plaats van de aangekondigde tour van 220 km werden een vette 340 km afgelegd, inclusief de twee foto-stops die voor ons waren ingepland. Waarvoor nog dank, Sebastian! Geweldige windbescherming hoef je op de 1290 Super Duke R trouwens niet te verwachten, maar dat zal voor niemand een verrassing zijn. En bovendien wordt dat manco meer dan voldoende door rijplezier gecompenseerd.

De tweede dat kon de Oostenrijkse Hertogin zelfs op het circuit van Ascari worden uitgelaten, het ongeveer vijf kilometer lange prachtige circuit van onze ‘eigen’ Klaas Zwart dat tussen de heuvels van Andalusië ligt. Uiteraard niet voordat door de monteurs de vering was aangepast, wat bij deze 1290 Super Duke R kinderlijk eenvoudig gaat. Net als bijvoorbeeld de 1190 Adventure beschikt ook deze Super Duke over WP vering met gescheiden demping (links ingaand, rechts uitgaand) die door middel van een wartel boven op de poot eenvoudig kan worden gesteld. Ook bij de achtershock is het wat instelmogelijkheden betreft prima voor elkaar: de veervoorspanning kan middels een kunststof klemmoer –net als bij offroad modellen- eenvoudig worden versteld, terwijl ingaande en uitgaande demping (waarvan de uitgaande demping in high/low speed) met draaiknoppen kan worden aangepast. Met aangepaste setting stuurt de 1290 stabiel en direct om de hoek, hoewel nu wel snel het einde van de gKTM 2014 1290 Super Duke R KTM 2014 1290 Super Duke R
Radiale spullen rondom. De stuurdemper moet de voorkant in toom houden als het gas vol wordt opengedraaid
KTM 2014 1290 Super Duke R
Er zijn slechtere manieren om je werkweek te beginnen
rondspeling is bereikt. Om te voorkomen dat rem- en schakelpedaal over het asfalt schrapen zal de kont omhoog moeten worden gezet en de ingaande demping vergroot. Naast het chronische gebrek aan grondspeling in standaard circuit-trim heeft de 1290 Super Duke R onder deze omstandigheden een klein ergonomisch probleem: het brede stuur is niet bepaald ideaal als je naast de motor wilt gaan hangen.

Naast de standaard uitvoering die straks bij de dealer te aanschouwen is stond in Ascari een speciaal geprepareerd model voor ons klaar, dat met een Performance Kit was uitgerust met een Akrapovic uitlaatsysteem, carbon deksels en kontje, protectoren om de hendels, instelbare rem-voetsteunen, en…en…en… Bovendien stonden dankzij een aangepaste mapping nog eens extra 12 paarden paraat, maar nóg merkbaarder is de veel directere gasrespons, meer een race-modus, die het bovendien toestaat om het voorwiel in de lucht te houden. HKTM 2014 1290 Super Duke Ret kan dus wél. De vreugde was echter slechts van korte duur: de van slicks voorziene fiets leverde een ronde superpret op, waarna ze alweer de pitstraat moest worden ingestuurd.

Ongeacht of je de 1290 Super Duke R op straat of op het circuit uitlaat, voor beide situaties is het Brembo-Bosch ABS systeem meer dan toereikend te noemen. Aan de voorkant zijn twee 320 mm geperforeerde schijven aangebracht, die in combinatie met de Brembo 4-zuiger Monobloc M50 remklauwen voor een aanzienlijke vertraging weten te zorgen. De voorrem krijgt daarbij goede assistentie van de achterrem, waar een 240 mm geperforeerde schijf in combinatie met een 2-zuiger remklauw voor vertraging zorgen. Beide remmen zijn via het Bosch C-ABS aan elkaar gekoppeld: door de voorrem te bedienen wordt elektronisch ook de achterrem aangestuurd, wat de motor bij het aanremmen stabieler en de remweg korter maakt. Het systeem grijpt uiterst laat in en speciaal voor op het circuit kan het ABS op het achterwiel worden uitgeschakeld, zoals dat bijvoorbeeld ook bij de Panigale mogelijk is. Dit Race-ABS is door KTM tot ‘Supermoto’ gedoopt, om aan te duiden dat in die stand het achterwiel bij aanremmen helemaal dwars kan worden gezet. Uiteraard is het ABS ook volledig uit te schakelen, net als de tractiecontrole, maar daarvoor moet je wel bij stilstand aan de slag in het menu, wat best wel omslachtig is.

KTM 2014 1290 Super Duke R