Zoeken

Introductie: KTM 1290 Super Duke R

Conclusie

23 oktober 2013
Inhoudsopgave
Introductie: KTM 1290 Super Duke R
De nieuwe lat
Hufterproof
Conclusie
Technische gegevens

KTM 2014 1290 Super Duke R
Een uitgebreid accessoirepakket mocht uiteraard niet ontbreken

Een jaar na de presentatie van het prototype in Milaan heeft KTM de nieuwe langverwachte 1290 Super Duke R gelanceerd. De 1290 Super Duke R is nog steeds onmiskenbaar een KTM pur sang, dankzij het polariserende Kiska design dat verantwoordelijk is voor alle ontwerpen van de Oostenrijkse fabrikant. Het karakteriserende oranje frame, het design met scherpe lijnen en agressieve styling hebben van de 1290 Super Duke R een heerlijk agressief beest gemaakt, dat een getraind dompteur vereist om te worden getemd.

Tenminste, dat is wat KTM ons heeft willen doen geloven door een uitgekiende marketingmachine die ons het afgelopen jaar op de fiets heeft voorbereid en met ‘Unleash the Beast’ aan het grote publiek werd voorgesteld. Nu heeft KTM met deze 1290 Super Duke R de verwachtingen ten dele zeker waargemaakt. De 1KTM 2014 1290 Super Duke R80 pk sterke naakte fiets beschikt over een fantastisch smeuïg én sterk motorblok, een goed rijwielgedeelte met heerlijk stuurgedrag en erg goede remmen, en zal daardoor ook op het circuit menig supersport het nakijken geven.

Maar… de 1290 Super Duke R is dankzij alle elektronische hulpmiddelen niet het ontembare beest zoals ze door de Oostenrijkers zelf is neergezet, maar eerder een poesje dat uit je hand eet. Om met de motor enigszins te gaan vegen zoals door KTM in haar video’s beloofd, moet alle elektronische helpelarij worden uitgezet, wat ook nog eens best omslachtig gaat. En dat is zondermeer een teleurstelling, aangezien merken als MV Agusta, Ducati én Kawasaki hebben laten zien dat veiligheid en spelen wel degelijk samen kunnen gaan.

Dat de 1290 Super Duke R wél die potentie heeft leerde de kennismaking met de race-uitvoering, die speciaal op de rijstijl van Jeremy McWilliams was afgestemd, maar die racekit wordt vooralsnog niet door KTM op de markt gebracht.

  • potente motor, goed rijwielgedeelte, krachtige en veilige remmen, super stuureigenschappen
  • tractiecontrole en ABS alleen bij stilstand (en ook nog eens omslachtig) aan te passen, amper windbescherming, warmteontwikkeling motorblok, niet het beest wat de marketingafdeling wil doen geloven