Zoeken

Introductie: Horex VR6 Classic

Nieuw en verbeterd

15 augustus 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Horex VR6 Classic
Roemruchte hoogstandjes
Nieuw en verbeterd
Conclusie
Technische gegevens

Horex VR6 Classic

Nu, een jaar later, presenteert de in Augsburg gevestigde onderneming – het hoofdkwartier van Horex is in Bad Homburg in de deelstaat Hessen gevestigd – met de VR6 Classic haar tweede model en tegelijkertijd een verbeterde versie van de Roadster. Waar de VR6 Roadster goed was voor een imposant koppel van 137 Nm en vermogen van 161 pk – de oude Horex Regina moest het met een schamele 20 paardenkrachten doen, werd de VR6 zescilinder voor toepassing in de Classic door middel van een aangepast uitlaatsysteem en een andere mapping voor meer koppel geoptimaliseerd. WHorex VR6 Classic Horex VR6 Classic
Tot in het kleinste detail is goed over het ontwerp nagedacht
Horex VR6 Classic
Aan aandacht geen gebrek als je op een terras een stop durft te maken
Horex VR6 Classic Horex VR6 Classic
Hadden we al gezegd dat het design een lust voor het oog is?
at heeft geresulteerd in een topvermogen van 126 pk die bij 8.500 toeren per minuut worden geleverd, terwijl het maximum koppel van 120 Nm bij 7.000 toeren wordt afgegeven. Beide waardes liggen een flink stuk lager dan bij de Roadster het geval is, maar het is niet zozeer het maximum koppel, maar het koppel bij lage toeren waar flink wat winst moet zijn gehaald. Andere verschillen ten opzichte van de Roadster zijn prachtige spaakwielen, waarbij de naven uit massief aluminium CNC zijn vervaardigd, fraaie carterdeksels van geborsteld aluminium, een met sierlijke stiksels afgewerkt lederen zadel en zachter afgestelde Sachs vering die voor wat betreft veervoorspanning en uitgaande demping in te stellen is. Dat alles verpakt in een discrete rode kleurstelling die van sierstrepen is voorzien.

Ergonomisch is er geen verschil tussen de Roadster en de Classic – heb je eenmaal plaatsgenomen op de goed bereikbare lederen zit met 820 mm zithoogte, dan wordt je verwend met een klassiek-sportief gevoel. Rechtop, aangenaam, maar wel ronduit actief zit je als gebeiteld op de VR6. Na een druk op de startknop volgt dan de aha-beleving: het geluid, dat uit de twee rechtsgeplaatste einddempers klinkt, zorgt onmiddellijk voor kippenvel. Onbewust geef je maar al te graag telkens een draai aan het gashandvat, om het unieke akoestische gevoel telkens opnieuw te beleven en het potente aggregaat lustig in toeren te laten klimmen. En heeft de koppeling eenmaal de krachtbron in werking gesteld, dan gaat de VR6 Roadster spontaan en erg nadrukkelijk van z’n plek. Vanaf 5.000 toeren sleurt de VR-motor er machtig vandoor en blijft dat onverminderd doen tot aan het eind van het toerenbereik. De gasreactie is slechts licht vertraagd, hHorex VR6 Classic
Het fraaie stiksel zet de puntjes op de i
Horex VR6 Classic
Wavedisks en Brembo radiale klauwen, da's gegarandeerde remkwaliteit
et imposante vermogen laat zich goed controleren en geeft de Roadster een landwegen-dynamiek waar ze zich niet voor hoeft te schamen. Daarbij levert het rijwielgedeelte een stabiele en tegelijkertijd handzaam rijgedrag, die de vlotte tour tot een genot maakt. Krachtig, maar niet bijterige radiale vierzuiger remklauwen met standaard Bosch-ABS weten de voortstuwing tot een goed doseerbaar einde te brengen. Alleen onder hellingshoek is een licht oprichten van de motor te noteren, maar daar blijft het ook bij. Met de tweede serie van de Roadster een harmonieus pakket samengesteld, waarmee veel rijplezier en vooral veel aandacht is gegarandeerd.

Het aha-effect met hoofddraai-factor is ook op het tweede model van de onderneming, de VR6 Classic, verzekerd. Op de vermogensafgifte na is de motor zoals gezegd identiek aan het Roadster model, waardoor de Classic met hetzelfde gemak over de landwegen laat sturen. De Classic is voelbaar krachtiger onderin, maar waar Horex bij de Roadster de gasreactie en vermogensafgifte prima voor elkaar heeft gekregen hebben de ontwikkelaars bij de Classic hier nog wel wat werk te verrichten. Net als vorig jaar bij de eerste versie van de Roadster worden nu ook bij deze Classic met een vertraging de gasbevelen omgezet, waardoor de motor minder goed te controleren is. En dat is opmerkelijk, aangezien men deze plooi bij de vernieuwde Roadster wel glad heeft weten te strijken. In de bovenste toerenregionen had de motor bovendien vergeleken met de Roadster best wel wat meer noten op haar zang mogen hebben – ondanks het feit dat de motor in het gebied tussen de 4.000 en 6.000 toeren inderdaad een stuk sterker dan de Roadster aanvoelt.