Zoeken

Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade SP

Sport Performance

23 december 2013
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBR1000RR Fireblade SP
200.000 gingen u voor
Sport Performance
Over driften en shiften
Conclusie
Technische gegevens

Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP

Nog voordat we ons klaarmaken voor de eerste van vier sessies op de nieuwe Fireblade SP nemen we de tijd om de vernieuwingen de revue te laten passeren. Meest in het oog verspringend zijn de Öhlins vering en Brembo remmelarij, waarbij Honda nog een stuk verder is gegaan dan puur en alleen die spullen bij Öhlins en Brembo in te kopen. De NIX30 voorvork heeft een buitendiameter van 55 mm – 1 mm groter dan de Showa voorvork van de standaard Fireblade, de balhoofdpen van de kroonplaat is in plaats van aluminium nu van staal gemaakt en de vorm van de bovenste CNC gefreesde kroonplaat is aangepast om het contactvlak met de voorvork te vergroten, wat de stijfheid van het geheel ten goede moet zijn gekomen. Ook de TTX36 Öhlins achtershock is voor toepassing in de FHonda 2014 CBR1000RR Fireblade SP Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP
Dat is nog eens aandacht besteden aan detail
Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP
Vanaf de eerste meters meteen vertrouwd, alsof je met een 'welkom thuis' banier wordt ontvangen
Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP
Oogt hetzelfde, maar in detail wel degelijk compleet vernieuwd.
ireblade aangepast, waaronder de stelschroeven die zijn verplaatst om te voorkomen dat voor het stellen kabouterhanden nodig zijn. Ten opzichte van de standaard Showa vering is de bandbreedte versmald, waardoor de Öhlins vering veel meer op het circuit is gericht. Goed nieuws dus voor diegenen die de Fireblade met regelmaat uitlaten op het circuit, hoewel het wel de vraag is in hoeverre daarvoor concessies zijn gedaan voor comfort op straat. De Öhlins vering had tot gevolg dat het frame moest worden aangepast, om enerzijds meer flex (en dus meer gevoel) en tegelijkertijd meer stijfheid te creëren, terwijl daarnaast ook het scharnierpunt van de achterbrug is verlaagd.

Hoewel het zitje van deze SP versie volgens Honda stroever moet zijn is daar de eerste sessie op het circuit van Qatar niet écht veel van te merken. Schuiven over het zadel gaat alles behalve stroef, maar met de standaard versie niet aanwezig voor een direct vergelijk zullen we dat maar voor waarheid aan moeten nemen. Hetzelfde kan trouwens worden gezegd van de sportievere zithouding, pas in een direct vergelijk zullen de verschillen merkbaar zijn. In alle eerlijkheid: het is dat het tijdens de presentatie was verteld, anders was het ons waarschijnlijk geeneens opgevallen. Vanaf de eerste meters voelt ook deze Fireblade erg vertrouwd aan, alsof je een oude handschoen hebt aangetrokken, wat op een lastig circuit als Qatar wel zo gemakkelijk is. Volgens voorrijders Ron & Leon Haslam, Jonathan Rea en John McGuinness moeten de meeste bHonda 2014 CBR1000RR Fireblade SP Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP
Het subframe is 1 kilo lichter uitgevoerd, het zadel moet stroever zijn geworden
Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP
Kan van Qatar trouwens niet worden gezegd: maakt niet uit hoe vaak je hier bent geweest, het blijft een listig circuit
Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP
Voor de SP heeft Honda boodschappen bij Öhlins gedaan: NIX30 en TTX36, aangepast aan de Fireblade
ochten in tweede en derde versnelling worden genomen, maar het blok is van onderuit krachtig genoeg om dat ook een versnelling hoger probleemloos te doen.

We zeiden het al, elektronica is deze Fireblade nog steeds volledig vreemd, maar daarmee is niet gezegd dat door de engineers geen vernieuwingen aan het motorblok zijn doorgevoerd. Sterker, tijdens de presentatie volgde de ene dia de andere op, waar tot in detail de verbeteringen werden uitgelegd. Volgens Honda is de nieuwe Fireblade niet alleen tussen de 4-6.000 toeren een flink stuk sterker geworden voor wat betreft koppel én vermogen, maar is ook het maximale vermogen en koppel licht is gegroeid naar nu 133 kW (178 pk, +2 kW) en 114 Nm. Dit heeft men weten te realiseren door zowel de het in- als uitlaattraject onder de loep te nemen. De kanalen zijn geflowd  - en volgens Honda nu van hetzelde niveau als de SBK racers, wat de luchtstroom met 6,5% moet hebben verbeterd. Tot in het kleinste detail is overal aandacht aan besteed: op het oog miniscule aanpassingen aan het in- en uitlaatkanaal van de cilinderkop, inlaatkelken die nu - net als bij de SBK racers - aan de bovenkant zijn afgeschuind. Ook het uitlaatsysteem is compleet vernieuwd (waarbij onder andere de katalysator dichter bij het motorblok is geplaatst om eerder op temperatuur te komen) en tot slot is de PGM-DSFI benzine-injectie op de gewijzigde cilinderkop aangepast.

Honda 2014 CBR1000RR Fireblade SP