Zoeken

Introductie: BMW S1000R

Bikini-lijn

13 december 2013
Inhoudsopgave
Introductie: BMW S1000R
Bikini-lijn
Spaanse winter
Conclusie
Technische gegevens

BMW S1000R 2014

De nauwe verwantschap met de S1000RR supersport is vanuit elk perspectief in eerste blik direct te herkennen, ondanks dat de ontwerpers stinkend goed hun best hebben gedaan de ‘enkel-R’ een eigen aanzicht te geven door dit tot het minimale te reduceren. De stoomlijn van de ‘dubbel-R’ heeft plaats gemaakt voor een koplampunit, net als Aprilia bij de Tuono V4 heeft gedaan, aangevuld met forse zijpanelen en een onderkuip, dBMW S1000R 2014 BMW S1000R 2014
Excentrische koplamp, ook bij deze enkel-R. Het display ziet er bekend uit
BMW S1000R 2014
Spanje is tegenwoordig geen garantie meer voor zon...
BMW S1000R 2014 BMW S1000R 2014
Ook hier BMW's welbekende knoppenwinkel
ie als een bikini de prachtige techniek van het motorblok verhullen. Net als bij de RR heeft BMW ook bij deze naakte R een asymmetrische koplamp toegepast, die de motor al op een afstand uit duizenden te herkennen maakt. Alsof je de ochtend na een wedstrijd naar de tegenstander van Vladimir Klytsjko aan het kijken bent. Origineel, zeker ja, maar ongetwijfeld niet naar ieders smaak.

Vanuit het heerlijk smalle zadel gezien domineren belangrijke onderdelen als het conische lichtmetalen stuur met gesmede klemmen en het combi-instrumentarium, dat uit een groot LCD scherm in combinatie met een analoge toerenteller met goed afleesbare schaalverdeling bestaat, het blikveld. Naast de geselecteerde versnelling word in het display de gekozen rijmodus Rain of Road getoond, welke middels het Sportpakket met Dynamic en Dynamic Pro kan worden aangevuld. Geheel in Beierse traditie heeft BMW ook bij deze S1000R de interessante zaken in aanvullende pakketten gestopt, wat de motor in de praktijk al snel een paar duizend euro duurder zal maken. In het digitale display wordt verder de gebruikelijke waslijst aan informatie getoond, waaronder de kilometerteller, snelheidsmeter, tripmeters, reikwijdte, gemiddeld verbruik, actueel verbruik, een klokje, een laptimer en snelste rondetijd. DBMW S1000R 2014aarnaast is een schakellamp aangebracht, welke in intensiteit te variëren is tussen 4 en 8 Hz en in het gebied tussen de 7.000 en 12.000 toeren is in te stellen, waardoor het juiste schakelpunt duidelijk wordt weergegeven.

De zithouding is zoals je die bij een sportieve naked mag verwachten: licht naar voren om het stuur vast te pakken, waarbij het bovenlijf behoorlijk rechtop blijft en je niet bang hoeft te zijn aan het eind van de dag een gebroken rug te hebben, zoals bij een supersport maar al te vaak het geval is. Enkel onder het 814 mm hoge zadel is het sportieve karakter van de S1000R niet te verbloemen: de knieën zijn sportief geknikt, terwijl de voetsteunen maar marginaal lager zijn geplaatst, teneinde de motor bij sportief gebruik nog altijd meer dan voldoende grondspeling te geven. De zithouding is ontspannen genoeg om geen vermoeide ledematen te krijgen en tegelijkertijd agressief genoeg om meteen klaar voor de aanval te zijn, zodra een bochtige stuurweg zich aandient. Wat deze nieuwe dame uit München op z’n zachtst gezegd best goed afgaat. De potente 999 viercilinder lijnmotor, bekend van z’n optreden in de RR, heeft ook in deze naakte R meer dan voldoende in z’n mars. Voor toepassing in deze naakte variant is het motorkarakter aangepast voor een sterker middengebied en lage toerentallen. De vulling bij deze toerentallen is geoptimaliseerd door het in- en uitlaattraject in de cilinderkop aan te passen, evenals het profiel van de nokkenas. DBMW S1000R 2014
De stuurdemper moet kopschudden meteen in de kiem smoren
BMW S1000R 2014
Probeer hier maar eens iets zinnigs over te schrijven. Ideeën, iemand?
aarnaast heeft het BMS-KP motormanagement van de S1000RR het veld moeten ruimen voor een nieuw BMS-X motormanagement in deze S1000R, die –net als bij de RR- de klopvastheid per cilinder controleert en in deze S1000R een volledig zelfstandige elektronische gasklepregeling mogelijk maakt. Andere aanpassingen die aan het motorblok zijn doorgevoerd zijn in de bougiedop geïntegreerde bobines, nieuwe sensoren voor de dubbele bovenliggende nokkenassen en kleine veranderingen op het gebied van elektronica.

Voor het alledaags gebruik evenals een sportieve inzet op fraaie binnenwegen is de viercilinder voor wat betreft vermogen en koppel bij lage toeren en in het middengebied een flink stuk sterker geworden, wat –uiteraard- ten koste van topvermogen is gegaan. Ook draait het motorblok flink wat minder toeren – ten opzichte van de S1000RR is de begrenzer 2.000 toeren lager aangebracht en maakt nu bij 12.000 toeren een einde aan de pret. Van de 193 oorspronkelijke paardenkrachten zijn er 160 overgebleven, terwijl het maximale koppel op 112 Nm is gezet. Nog altijd meer dan genoeg om op een bochtige weg goed van z’n plek te gaan, zeker omdat bij lage toeren de motor een flink stuk sterker is geworden. Ook het uitlaatsysteem is aangepast en zorgt er enerzijds voor dat de S1000R aan de steeds strenger wordende geluidseisen voldoet, terwijl flink op het gas toch een aardige sound wordt geproduceerd. De kleine, attractieve uitlaatdemper pruttelt er stationair heerlijk op los , om na een ferme draai aan het gas een aanvalslustige schreeuw ten gehore te brengen.

BMW S1000R 2014