Zoeken

Test: KTM 990 Superduke vs Triumph Speedtriple R

Site d’essai: les grand routes des Alpes

17 oktober 2012
Inhoudsopgave
Test: KTM 990 Superduke vs Triumph Speedtriple R
Debut
Site d’essai: les grand routes des Alpes
Le bourreau: de KTM 990 Superduke
Le demon de la vitesse: de Triumph Speed Triple R
Angulaire vs. ronde
Conclusion
Donnees Techniques

Superduke-Speedtriple-176

Een ander voordeel van deze enigszins spontane test is het terrein waar de motoren aan de tand worden gevoeld. Het inmiddels plichtsmatige Eifel gebeid waar Motorfreaks in de loop der jaren een uithangbord voor is geworden (welke bocht in de Eifelhebben we niet gefotografeerd?) is verruild voor de Franse Alpen. Superduke-Speedtriple-49En niet zomaar een pittoresk plekje in Alpen, nee dé Franse Alpen, of beter en duidelijker, les grand routes des Alpes. Een 700 km lange route die van het noordelijkste puntje van de Franse Alpen naar het uiterste zuiden van hetzelfde gebergte leidt en langs de andere kant weer terug. In totaal dus 1400 km aan weg waar je blij bent als je eens een stukje rechtuit mag.Helaas net iets te ver van huis om als nieuwe testlocatie gebombardeerd te worden biedt deze route wel het ideale testterrein. Door de grote verschillen in hoogte, temperatuur, weersomstandigheden en weggesteldheid zal elke motor hier op een gedeelte terecht komen waar deze kan uitblinken, maar waar deze eveneens zijn Waterloo zal vinden. Kortom een motorwalhalla waar elke speadfreak, bochtenvreter, kilometerknaller, endurospecialist en buikschuiver een keer moet hebben gereden. Verplichte kost dus en een uitgelezen kans om de KTM en Triumph van A tot Z te leren kennen.

Superduke-Speedtriple-162

De 1000 km lange rit van het midden van Nederland naar het startpunt van de route in de buurt van Annecy zou gewoonlijk ‘een uitgelezen kans om de snelwegcapaciteiten van de testmotoren aan de tand te voelen’ worden genoemd. Wat daarmee wordt bedoeld is dat zo’n roteind rechtdoor rijden op elke motor een straf is en dat we slechts kijken in welke categorie de rit valt: ‘ pure marteling’ of  ‘doorzitplekken: ook jij kunt ermee leren leven.’ Superduke-Speedtriple-2Nu niets van dat alles, omdat lang voordat deze test een test werd er al was besloten dat we met auto en trailer naar het beginpunt van de grote route zouden gaan rijden. Over de snelwegcapaciteiten kunnen we dus kort zijn. Beide motoren laten zich door hun lage gewicht soepel de trailer op rijden en door het gebrek aan kuipdelen is het vastsjorren van de stalen rossen ook nog ‘s een eitje. Zoek je dus een motor die zich makkelijk op een trailer laat vervoeren, lees dan door.

Het doel van het vervoeren van een motor op een trailer is gewoonlijk om zo comfortabel en uitgerust mogelijk de plek van bestemming te bereiken. In ons geval de grote reuzen in het (zuid)oosten van Frankrijk, de Alpen. Nog voordat het echte motorrijden kan beginnen begint de voorpret al, als ook de snelweg begint te slingeren en je via tunnels, viaducten en bruggen voorzien adembenemend uitzicht je zachtjesaan beginnen voor te bereiden op het moois dat komen gaat.