Zoeken

Test: KTM 990 Superduke vs Triumph Speedtriple R

Le bourreau: de KTM 990 Superduke

17 oktober 2012
Inhoudsopgave
Test: KTM 990 Superduke vs Triumph Speedtriple R
Debut
Site d’essai: les grand routes des Alpes
Le bourreau: de KTM 990 Superduke
Le demon de la vitesse: de Triumph Speed Triple R
Angulaire vs. ronde
Conclusion
Donnees Techniques

Superduke-Speedtriple-26

Om het woordje veteraan te vermijden, de normale en dus R-loze Superduke* die wij hier in de test hebben, betrad in gemodificeerde versie in 2007 het toneel, nadat de eerste Superduke in 2005 het licht zag,en is sindsdien onveranderd. Kan een motor die 5 jaar geleden geïntroduceerd werd zich überhaupt nog wel meten met een motor als de in 2012 geïntroduceerde Speed Triple R? Toegeven,de Dukemist een aantal zaken die in 2012 steeds meer gemeengoed lijken te worden: ABS, iSuperduke-Speedtriple-31Superduke-Speedtriple-42
Superduke-Speedtriple-143
Superduke-Speedtriple-33Superduke-Speedtriple-37
nstelbaar motormanagement, multifunctionele boordcomputer, traction control etc., het is allemaal niet te vinden op de KTM. Maar op het ABS en de luxe boordcomputer na heeft de Triumph dat ook niet. Aan de andere kant heeft de Superduke een aantal kenmerken die ‘m zo maar de favoriet kunnen maken in een gebied als de Alpen. Een koppelrijk V-twin blok, een makkelijke en vrije zithouding en niet te missen Oostenrijkse cross-genen.

Dit is dan ook direct het eerste dat opvalt als je op de Superduke gaat zitten, het brede stuur staat lekker laag voor een goede feedback van de voorkant, maar zeker niet te laag voor een goede dosis aan controle en behoud van overzicht op de weg. Het zadel is comfortabel hard, breed genoeg voor genoeg ondersteuning en smal genoeg voor voldoende bewegingsvrijheid. Dit wordt gecomplimenteerd door de tank die lekker smal is, maar in dezelfde trend als het stuur en het zadel zeker niet té. Wat nog het meest opvalt is de positie van de voetsteunen. Deze staan t.o.v. het zadel laag en iets naar achteren, waardoor je zonder een gevoel van sportiviteit te missen direct erg comfortabel zit op de Superduke. Laag betekend in dit geval in ieder geval niet dicht bij de grond, de ruime grondspeling zal er voor zorgen dat alleen de echte held met de voetsteunen over het asfalt zal schrapen. Zeker voor diegene die vooral gewend is met opgevouwen benen op een superbike(achtige) te rijden zal deze zithouding een verademing zijn.

Superduke-Speedtriple-24

Superduke-Speedtriple-32Superduke-Speedtriple-37
Superduke-Speedtriple-112
Superduke-Speedtriple-40Superduke-Speedtriple-39
Op de Superduke heb je al het gevoel totale controle te hebben over de motor, voordat je één meter hebt gereden. En dat is maar goed ook. Want hoe ‘in control’ de ergonomie voelt, zo ‘out of control’ voelt de gasreactie als je de eerste meters maakt op de KTM.En dat terwijl deze motor al is voorzien van diverse aftermarket aanpassingen om de initiële gasreactie te temperen. Rustig het gas erop is een term die de Duke niet kent. Veel of weinig gas maakt geen verschil, waardoor de motor letterlijk van de startlijn springt. Met name in langzame verkeerssituaties zoals in de stad gaat dit op ten duur opbreken. Hakkelend, stuiterend en bokkend kom je er uiteindelijk wel, maar tenzij je een masochist bent is leuk zeker anders. Mocht je dus een nette en vriendelijke woon-werk motor zoeken, loop dan maar door.

Ben je echter op zoek naar een funbike waar je mee kan knallen, wheeliën, vliegen, springen, zagen en hakken stop dan alsjeblieft, deze hertog staat tot uw dienst. Eénmaal op snelheid komt het gevoel van ‘total control’ weer helemaal terug. In combinatie met de dikke klappen uit het tweecilinderblok, het altijd en direct aanwezige koppel, de niet agressieve, maar doortastende voor en achterrem en de simpelweg comfortabele zithouding is het op de Superduke puur feest.

Superduke-Speedtriple-22

  • gooi en smijt fiets pug sang, heerlijk smeuïge V-twin, voor het segment zeer comfortabele, maar toch sportieve zitpositie
  • initiële gasaanname, aan/uit effect van de injectie op lage snelheid, verbruik

Note *) De door ons gereden Superduke is, in tegenstelling tot wat het plaatwerk zou vermoeden, geen R versie maar de standaard uitvoering zoals hij sinds 2007 door KTM op de markt is gezet. De privéfiets van onze Motorfreaks medewerker is inmiddels verre van standaard, zo werd boodschappen gedaan bij KTM's Powerparts, waarvan de hogere ruit, de navigatiesteun, de crashpads, het Akrapovic uitlaatsysteem, de wheelstriping, de crashpads op de wielassen en het progressief gashendel afkomstig is. Meest in het oog springend is echter het Superduke R plaatwerk, waarmee de nodige 'kenners' om de tuin zijn geleid. De standaard Superduke is inmiddels niet meer leverbaar, KTM heeft alleen nog maar de R versie in haar gamma opgenomen.