Zoeken

Test: Allroads im Westerwald

Honda CrossTourer

29 juni 2012
Inhoudsopgave
Test: Allroads im Westerwald
King of the road
Van zonneschijn
naar guur herfstachtig weer
Honda CrossTourer
BMW R1200GS Adventure
Triumph Tiger Explorer
Conclusie
Technische gegevens

Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourer

We schrijven het jaar 2010 als Honda tijdens haar presentatie op de vooravond van de EICMA in Milaan het doek licht van de nieuwe New Concept familie, het resultaat van Honda’s nieuwe manier van motordenken. Klapstuk tijdens die presentatie is de Crossrunner, het enige model dat daadwerkelijk al klaar is voor productie, en enkele maanden later op een zonnig Mallorca zal worden gepresenteerd. Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourerAllroads versus Westerwald: Honda CrossTourer
De knoppenwinkel van de CrossTourer. Zoals we kennen, maar dan toch anders vanwege de positie van de knipperlichten en de claxon, die zijn omgedraaid
Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourer
Voorjaar 2012... het had net zo goed herfst kunnen heten
Honda_CrossTourer_9990Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourer
Geen koffers op onze fiets, maar Honda heeft zeker fraaie koffers voor de CrossTourer in het accessoirepakket. En 't is géén allroad, dus ook geen carterbeschermplaat
Echter, waar voor Honda op dat moment de Crossrunner duidelijk de belangrijkste waarde heeft gaat bij veel journalisten de meeste aandacht uit naar de CrossTourer, een prototype van wat overduidelijk de opvolger van de Varadero lijkt te zijn en bovendien al heel erg productieklaar lijkt te zijn. Het is dus niet zozeer de vraag óf de CrossTourer in productie zal worden genomen, maar wanneer. Dat wanneer zou uiteindelijk begin dit jaar zijn, als de motor in het noorden van Spanje aan de wereldpers wordt voorgesteld.

Wie in de CrossTourer een opvolger van de Varadero verwacht kunnen we snel uit zijn of haar droom helpen, de motor staat verder af van een allroad dan varkensvlees bij een islamitische slager. En dat terwijl op papier de motoren best veel overeenkomsten lijken te hebben: wielbasis, balhoofdhoek en naloop wijken slechts in detail af, de verwegen van de CrossTourer zijn aan de voorkant zelfs één centimeter groter terwijl ook de zithoogte met 12mm tot 850mm is verhoogd. Nóg meer allroad zou je dus verwachten, maar het tegendeel blijkt in de praktijk waar te zijn. De motor maakt deel uit van de nieuwe New Concept familie en dat is overduidelijk te merken. Geen nieuwe Varadero dus, maar een avontuurlijkere versie van de vorig jaar gelanceerde Crossrunner. Of, anders gezegd, een NC700X, maar dan met een bak vermogen en ontzettend stabiel rijwielgedeelte.

Nog beter is de nieuwe CrossTourer echter te omschrijven als een toursportieve machine, maar dan op hoge poten. En dat is eigenlijk nog geeneens echt vreemd, per slot van rekening is de motor een afgeleide van de enkele jaren geleden gelanceerde VFR1200. Het best is de motor daar dan ook mee te vergelijken. Een motor dus voor diegene die het sportieve motorrijden nog niet is verleerd, maar voor wie de VFR1200 een qua zithouding een tikkie té sportief is. Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourerDe comfortabelere zithouding is echter niet het enige wat het onderscheid tussen deze twee fietsen maakt, belangrijker nog is de welbekende 1.237cc V4, die in de CrossTourer inwendig flink is aangepast. De 173 pk van de VFR1200 zijn tot 129 pk ingedamd,  terwijl het maximum koppel met 126 Nm wel gelijk is gebleven maar nu bij ruim 2.000 toeren lager bij 6.500 toeren wordt afgegeven. En dat merk je, vanaf de laagste toerentallen knalt de CrossTourer er vandoor, ongeacht de versnelling waarin je zit. Het deed ons het meest denken aan het brute geweld van Yamaha’s V-Max, die daarvoor echter 200 paardenkrachten moet mobiliseren.

Is de VFR1200 aan de sportieve kant, datzelfde kan dus worden gezegd van de CrossTourer die zich alleen maar beter in z’n element gaat voelen als het gas verder wordt opengedraaid. De motor laat zich precies de hoek in smijten en is daarbij erg stabiel, maar is erg oncomfortabel als oneffenheden in het wegdek moeten worden geabsorbeerd. Terwijl de vering op zich best soepel is, glooiingen in het wegdek worden goed geabsorbeerd, maar bij snelle vorkbewegingen (zoals een drempel op hoge snelheid of vanwege boomwortels omhoog geduwd asfalt) worden klappen direct in het stuur doorgegeven. Dat terwijl de motor nog over voldoende veerweg beschikt, op geen enkel moment resulteerde dit in combinatie met hard remmen een doodslaande voorvork.

Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourer

Remmen doet de CrossTourer trouwens fenomenaal, het C-ABS houdt de motor te allen tijde bij aanremmen stabiel en weet een erg goede vertraging te realiseren. Bovendien duikt de voorvork bij stevig aanremmen lekker in, zonder Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourerdaarbij zoals gezegd dus dood te slaan, waarbij het directe gevoel in de hendel je erg veel vertrouwen geeft.Hoewel de CrossTourer op elke lijn is te leggen is vooral bij snel omleggen het hogere zwaartepunt duidelijk te voelen. Hetgeen erger wordt naarmate je zelf onzeker bent, zoals bijvoorbeeld onder koude en kletsnatte weersomstandigheden. Ook de gasrespons zou wat ons betreft wat beter mogen in het middengebied neigde deze te zeer naar een aan/uit reactie. Tot slot zou de fiets wat meer windbescherming mogen hebben, wij zetten de ruit al snel in de hoogste stand, maar zelfs die bleek ontoereikend. Ook Honda is zich hier echter van bewust en heeft een hogere ruit in het accessoire pakket opgenomen.

Allroads versus Westerwald: Honda CrossTourer

  • belachelijk sterk motorblok, sportief rijwielgedeelte, goede remmen, geen GS-kloon
  • onzeker gevoel in de regen, windbescherming, tikkie té sportief misschien, gasrespons in middengebied in eerste versnellingen