Zoeken

Test: Allroads im Westerwald

BMW R1200GS Adventure

29 juni 2012
Inhoudsopgave
Test: Allroads im Westerwald
King of the road
Van zonneschijn
naar guur herfstachtig weer
Honda CrossTourer
BMW R1200GS Adventure
Triumph Tiger Explorer
Conclusie
Technische gegevens

Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventure

Hoewel het verhaal van BMW’s succesvolle GS in 1980 begint met de lancering van de R80G/S komt het model pas deze eeuw in een stroomversnelling als BMW met de R1150GS op de markt komt, vijf jaar later gevolgd door de R1200GS. Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS AdventureAllroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventure
De knoppenwinkel van de GS: voor ons was het telkens wennen, maar BMW rijders zweren erbij
Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventure
Blablabla
Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS AdventureAllroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventure
De aluminium koffers zijn zeker robuust, maar handgrepen ontbreken, dus ben je verplicht om BMW's binnentassen bij te kopen. Geen bescherming van het carter, wel van de cilinderkop
Vooral de door BMW uitgekiende marketingmachine weet de GS neer te zetten als een avontuurlijke fiets die zijn weerga niet kent: of het de wereld rondrijden in 80 dagen is, of de woestijn van Marokko doorkruisen, de GS kan het allemaal. Raak met een gemiddelde GS-rijder aan de praat en hij zal je zo vertellen wat zijn machine allemaal kan. En nog meer. Dat je al die dingen ook met een R1 kunt doen (en niet alleen kan, maar het is ook daadwerkelijk al gedaan) zal de GS-rijder een worst wezen. Er is er maar één, en dat is de GS.

De R1200GS kwam in 2004 op de markt en had nog steeds de looks van een GS, maar was onderhuids flink onderhanden genomen. De motor was maar liefst 30 kilo lichter dan zijn voorganger, wat door BMW optimaal werd benut om z’n enduro capaciteiten te onderstrepen. In 2008 kreeg de fiets zijn eerste update, waarbij het motorvermogen met 5 pk werd opgepept en de geometrie lichtjes werd aangepast met een iets kortere wielbasis, steilere balhoofdhoek en kortere naloop, om de motor sneller te laten manoeuvreren. In 2010 kreeg de motor nog een motorische oppepper, door toepassing van de uit de HP2 Sport afkomstige cilinderkoppen met bovenliggende nokkenassen, Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventurewaarmee het vermogen tot de huidige 110 pk werd opgepept. Technisch gezien is de Adventure gelijk aan de gewone GS, met uitzondering van de benzinetank die bij de Adventure maar liefst 33 liter inhoud heeft. Verder zijn bij de Adventure standaard een valbeugelset, mistlampen, gespaakte wielen en een grote aluminium kofferset aangebracht.

Sterke punt van de R1200GS Adventure is dat de fiets eigenlijk geen zwakke punten heeft. De motor beschikt over een heerlijke zit, die op lange afstanden echter teniet wordt gedaan door het te zachte zadel dat ons al na een uur rijden een beurs achterwerk gaf.  De motor heeft een riante zithoogte, waardoor je behoorlijk groot moet zijn om de voeten aan de grond te kunnen zetten, maar heeft wel een ontzettend kleine draaicirkel en voelt op het korte werk vederlicht aan. Straatje keren of manoeuvreren is met de motor dan ook kinderspel. Opmerkelijk is wel dat eenmaal aan het sturen van die vederlichtheid nog maar weinig is te merken, de motor stuurt zondermeer koersvast en is probleemloos op elke lijn te leggen, maar het vraagt wel kracht om de motor de bocht in te leggen. De windbescherming van de motor is verder perfect (wat wil jet met zo’n joekel van een ruit) en dankzij de standaard handvatverwarming zul je het niet snel koud meer krijgen.

Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventure

De 1.170cc boxer is goed voor 110 pk, waarmee je tegenwoordig misschien geen volle zalen meer zult trekken, maar wat nog altijd voordoende is om de maximumsnelheid ruim te overschrijden. Hoewel je dat met de GS niet snel zult doen, de motor rijdt het lekkerst in het lage- en middengebied, Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventurewat zich op de snelweg vertaalt tot een snelheid van zo’n 150 km/u. Harder kan wel, maar dan geeft de GS met een overdaad aan mechanisch geluid duidelijk aan het niet echt leuk meer te vinden. Echt snel konden we de fiets ook niet noemen, de lage versnellingen volgen elkaar snel op waardoor bij vlot optrekken je rap zult moeten schakelen. Hetgeen niet het allersterkste punt is van deze BMW, maar dat is wel te verbeteren door voor het schakelen al druk op de pedaal uit te oefenen. Wat ons echter meer tegenviel was de rollende acceleratie bij een snelheid van 100 km/u, waar wij met regelmaat tegenaan liepen bij het inhalen van Duits autoverkeer. Even vlug een paar auto’s inhalen betekent bij deze GS Adventure minimaal twee versnellingen terugschakelen, en dat hadden we bij een dikke 1.170 cc boxertwin toch echt anders verwacht.

Allroads versus Westerwald: BMW R1200GS Adventure

  • allround, riante zithouding, actieradius,  remmen, onbreekbaar imago
  • stuurt best wel zwaar, blok voelt futloos aan, te zacht zadel