Zoeken

Introductie Suzuki Specials

Sports Edition

21 februari 2012

_UN03669
De GSX-R 600 Sports Edition gaat wat de cosmetische opsmuk betreft nog een stapje verder, al is ook hier nog wel wat extra luxe toegevoegd. In de eerste categorie horen de velgrandstickers en (voor een deel) de carbondelen, de tweede wordt gevuld door de hogere kuipruit en wederom titanium Arrow einddemper. Maar er is nog meer; het complete Sports pakket bestaat uit de stickers, ruit, bovenste kroonplaat bescherming, carterbescherming, afdekkapje voor het duozitje, tankpad en tankdop protectie.  Da’s nog best een compleet pakket te noemen en stel dat je dan ook nog eens voor de witte uitvoering kiest, bee je helemaal top of the bling. Zo heeft de GSX-R meer weg van een PC Hooft- dan een pitstraat en dat voor het schokkende bedrag van 1000 euro bovenop de standaardprijs (in totaal dus €13999,-).

_UN03224Het behoeft dan ook geen enkele toelichting dat de GSX-R wederom voorbeeldig rijdt; elke rit op deze L1 is een feestje. Aan de rijsensatie is dan ook weinig veranderd; de nieuwe uitlaat is zelfs nog stiller dan die van de GSR. Niet dat dit een onoverkomelijk probleem zou zijn, integendeel: de huil uit de airbox is al genoeg om je een warm gevoel op sommige plaatsen te geven. Daar is niets aan veranderd, dus het siert ze eigenlijk om dit niet te willen overstemmen. Dat is overigens altijd nog mogelijk, ook deze Arrow is voorzien van een demontabele decibelkiller.  Mocht er een smetje op het ding  aan te merken zijn, dan is dat het opvallende laswerk voor het ophangbeugeltje, maar het is te verwachten dat dit nog bijtrekt met langdurig gebruik, het is immers titanium.

Als enige echt merkbare verschil is er de extra windbescherming die het ruitje biedt; dit is eenzelfde double bubble ruit zoals ook de racers (en de door ons gereden Talent Cup machine) hebben en dat zou op zich al genoeg moeten zeggen. De windbescherming is echt een stuk comfortabeler en eenmaal op snelheid valt hier ook daadwerkelijk profijt uit te halen. Zelfs hier in de bergen en de krappe weggetjes die de route bepalen, wat maar weer eens onderstreept hoe goed de GSX-R, toch zo ongeveer de enige 600 die het afgelopen jaar echt vernieuwd was en bovendien ook écht vernieuwd was, in tegenstelling tot de behouden evolutie die we op de 1000 zien. En heeft de GSX-R zich op het circuit al bewezen, dat herhaalt de motor hier op de weg nogmaals. Natuurlijk, vergeleken met de V-Strom en de GSR is het een hardcore racemonster die zich niet echt op zijn gemak voelt, met een oncomfortabele zithouding en nooit de kans om eens echt zijn spierballen te laten rollen, dat hóeft ook niet echt. Hadden we een jaar geleden al ontdekt dat de 750 broer voornamelijk op de weg het voortouw neemt ten opzichte van de concurrentie, datzelfde geldt uiteraard voor de 600, vanwege identieke afmetingen en bijna gelijk gewicht, ook. Natuurlijk, de GSX-R is lang gegeard (zeker in verhouding tot de rest), maar in de praktijk blijkt één versnelling afdoende voor vele kilometers stuurwerk. Zodra  het eind van het toerenbereik in zicht komt, moeten de Brembo’s in het vooronder weer aangesproken worden voor alweer een bocht en dat eindeloos lang. En al zou je dan geen haar sneller zijn dan een GSR of zelfs een V-Strom, die V-Strom is wél in zijn element en wordt bestuurd door een zeer kundig voorrijder. De supersport heeft nog zóveel in reserve, wat er pas echt uit komt  als de wegen iets ruimer worden.

GSX-R 1