Zoeken

Introductie Bridgestone S20

Laagjes

23 maart 2012
Inhoudsopgave
Introductie Bridgestone S20
It's Amazing!
Laagjes
Direct knallen
Conclusie

thumb_MTF_1568
Zie je wel, een witte motor is hartstikke groen!

De meeste kreten en afkortingen kennen we al, maar het is juist de manier waarop je ze toepast. Zo komt uiteraard de ‘mono spiral belt’ weer terug, de eindeloze nulgradengordel die voor een groot deel de stijfheid van het karkas voor rekening neemt. Deze is echter wel zodanig opgerold dat de band een tikje flexibeler is dan de BT016. Hierdoor wordt het contactoppervlak wat groter en meer rubber op straat is nog altijd meer grip. En dat is dan de eerste ‘aha’,  de tweede volgt direct met de tweede helft van het koordverhaal, de HTSPC oftewel onder hoge spanning gewonden staaldraad. Die spanning draagt weer fijntjes bij aan de stabiliteit, zowel rechtuit als onder hellingshoek.

bss20d10486Bridgestone-BattlaxS20_0084
Dit is dus een beetje het idee: van straat naar circuit en omgekeerd

Die stabiliteit valt meer dan goed te testen, het circuit van Portimao kent vele verschillende bochten en hoogteverschillen, in de meeste gevallen gecombineerd. Zo zul je je door een bocht moeten wringen die bij insturen omlaag en bij uitaccelereren weer omhoog loopt, bovenop de rug van een heuvel omgooien en insturen en meer van dat leuks. Niet echt gek dat met name de Superbikes vele meters op één wiel afleggen als ze vol accelererend over de rug van een heuvel vliegen. Dan is dus een beetje stabiliteit wel welkom. Trefzekerheid en instuurprecisie trouwens ook. En daarvoor is bijvoorbeeld de verdeling van de drie compoundlagen  weer aangepast; in de voorband is de 3LCmiddelste, ‘hardere’ compoundlaag, smaller geworden zodat je eerder op het zachte deel rijdt. Maar achter is het juist andersom; het middendeel is daar juist breder geworden. Dit is gedaan voor een hogere levensduur, dankzij de overige trucs komt je grip achter niet in het gevaar. Dat dat ook daadwerkelijk zo is blijkt maar weer; over grip geen onvertogen woord. Al zou de BMW daar zelf anders over oordelen; de hele kermis aan waarschuwingslichten die aangeven dat het traction control het toch echt welletjes vindt licht per ronde onnoemelijk vaak op. Dat is echter voornamelijk te wijten aan de (nog steeds) voorzichtige instelling van het systeem in racemodus, geen van de verder aanwezige motoren geeft ook maar een tel te kennen aan het eind van de grip te zitten. En de Fireblade dan? Oplettende lezers zullen nog weten dat dit niet het geval was ten tijde van de introductie van de Honda, op ditzelfde circuit, op dezelfde banden. Dit vergelijk is echter niet volledig juist; zowel de Honda als ook de Suzuki GSX-R 1000 staan weliswaar vanuit de fabriek op S20, maar deze hebben wel een andere specificatie meegekregen op verzoek van de fabrikant. Het zal niet veel schelen, maar feit is dat grip toén een issue was en nú niet; ook niet op de tweecilinders die het vermogen toch op een andere manier aan het asfalt overbrengen.

bss20d11637