Zoeken

Introductie Bridgestone S20

It's Amazing!

23 maart 2012
Inhoudsopgave
Introductie Bridgestone S20
It's Amazing!
Laagjes
Direct knallen
Conclusie

Bridgestone-Battlax-S20_010

Met de S20 zet Bridgestone een tweede stap in het doorvoeren van nieuwe typenummers, na de R10 een jaar geleden en vooruitlopend op de T30 die op de agenda staat voor 2013. Maar dat verandert aan de band natuurlijk weinig. De S20 is dus een upgrade van de BT016 Pro, die overigens nog wel gewoon te koop blijft. Dus van een opvolger kan dan net ook weer niet gesproken worden. Maar met de S20 wordt wel gemikt op een zeer brede markt, de band wordt leverbaar in vier verschillende maten voor de voorband en niet minder dan zeven maten voor de achterzijde. Dat is overigens inclusief een 16 inch voorband voor de oudere generatie Fireblades. Zoveel maten belooft ook iets voor de inzetbaarheid, wat Bridgestone nog eens wil onderstrepen door ver uiteenlopende motoren voor demonstatie klaar te zetten; van een KTM 690 Duke ééncilinder tot een 200pk sterk beest als BMW’s S1000RR. En deze laatste zal dus probleemloos rond moeten gaan op een veeleisende baan als Portimao. Ze hebben er vertrouwen in.

MTF_1042
De beste manier om niet afgeleid te worden door het geknipper op je dashboard: gewoon kop uit het raam steken

Niet echt vreemd dat vertrouwen een kreet is die nog een paar keer terugkomt. Als het op banden aankomt heeft iedereen wel zijn eigen mening, gebaseerd op ervaring van zichzelf, van anderen, een groot grijs gebied en het gevoel dat een band geeft. En die laatste twee zijn waar het om draait; het is aan de fabrikant dat grijze gebied zo klein mogeijk te maken en het gevoel zo duidelijk mogelijk. Je moet weten wat je ergens aan hebt. Zonder te crashen wil je graag weten tot hoever je met een band kunt gaan en zoals we een jaar terug hebben mogen ervaren, dat kán ook. Ook al zijn we toen noch met de BT016Pro, noch met de R10 onderuit gegaan, we kunnen wél duidelijk het verschil merken en weten ook hoeveel meer grip de R10 heeft ten opzichte van zijn supersportbroeder. Precies dat gevoel gaat het nu opnieuw om. En volstaat ons te melden: dat zit wel snor. Het is dat de BMW naar alle waarschijnlijkheid wat mooier afgesteld had kunnen worden, anders was ook de S1000 net zo koersvast en rustig gebleven als de rest. Het is het brute geweld van de viercilinder – en het feit dat op dit exemplaar de slickmodus niet geactiveerd is – die ‘m nu nog laat briesen en schudden; geen van de andere aanwezige motoren doet ‘m dat na, ook niet de volledig van electronica verstoken RC8.
Om dit te bewerkstelligen hebben de heren engineers de lat érg hoog gelegd. De nieuweling moet uiteraard op álle vlakken beter zijn dan de 016Pro; betere prestaties en meer grip, ongeacht de weersomstandigheden, die prestaties vasthouden gedurende de gehele levensduur van de band, een hoge slijtvastheid en dit alles onder elke denkbare omstandigheid. Kortom, een band waarmee je excuses niet meer gelden. Voor deze toverband is een greep gedaan in de trucendoos die reikt tot in de MotoGP, vandaar dat Bridgestone in de eerste reclames een niet onverdienstelijk Bridgestonecoureur zo gek wist te krijgen zich als Professeur te profileren.  En die trucendoos is nog aardig omvangrijk; beginnend bij de koordlagen, lopend via profiel, contactvlak, compound, verdeling van die compounds, tot nanotechnologie en meer.

bss20d11282
Kleiner, minder sterk, lichter en toch meer focus dan de BMW. Dan doe je iets goed