Zoeken

Test: Kawasaki Ninja ZX-10R

De bank op

26 maart 2011
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Ninja ZX-10R
Sleutelwoord: elektronica
De bank op
De hort op
Conclusie
Technische gegevens

 Kawasaki 2011 Ninja ZX-10R ABS

Nog diep onder de indruk van het acceleratievermogen van de 2011 ZX-10R werd gang gezet richting het Noord-Brabantse Giessen, waar het groene monster op de Dynastar vermogensbank van tuningspecialist Marc Hoegee mocht laten zien wat hij werkelijk in z'n mars heeft. Kawasaki claimt een topvermogen van 147,1 kW, ofwel 200,1 pk bij 13.000 toeren en is daarmee de eerste fabrikant die officieel de 200 pk grens heeft durven te doorbreken. Dat daarvan geen woord gelogen is blijkt overduidelijk op de vermogensbank. Gemeten aan het achterwiel brengt de 2011 ZX-10R het tot 184,4 Pk bij 12.000 toeren, hetgeen met de transmissieverliezen meegerekend goed is voor een topvermogen van 202,9 Pk!

ZX-10R_Dynostar_AW
Vermogensuitdraai, gemeten aan het achterwiel (stippelijn is de koppelkromme)

Opmerkelijker nog dan het al niet te misselijke topvermogen is de manier waarop het vermogen wordt afgegeven. Tot 9.000 toeren is de fiets tammer dan bijvoorbeeld een GSX-R1000, maar daarboven barst de hel los, neemt het vermogen explosief toe en blijft dat volhouden tot de toerenbegrenzer een eind aan het feest gaat maken. Precies zoals we het op straat hebben ervaren. Niet alleen het vermogen van de ZX-10R is trouwens indrukwekkend, ook het koppel ligt met 128 Nm bij 10.449 toeren een flink stuk hoger dan de fabrieksopgave van 114 Nm bij 11.500 toeren per minuut.

ZX-10R_Dynostar_CRANK
Vermogensuitdraai, na correctie transmissieverliezen

Net zo opmerkelijk is ook het verschil (inderdaad, welk verschil) tussen mapping 1 en mapping 2. De curves van zowel koppel als vermogen zijn nagenoeg identiek, het verschil zit 'm dus puur in de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven. In mapping 3 bleek de ZX-10R nog altijd goed voor een krukasvermogen van 131,6 pk, waarbij vanaf zo'n 5.000 toeren meer dan 90 Nm aan koppel beschikbaar is. Een serieuze mapping waarvoor je je niet hoeft te schamen en waarmee je op straat zondermeer goed uit de voeten kunt komen, zo blijkt als we de daaropvolgende dagen met regelmaat deze mapping selecteren. 

Kawasaki 2011 Ninja ZX-10R ABS