Zoeken

Test: Ducati Monster 796 vs. Triumph Street Triple R

Logboek perikelen

19 juli 2011
Inhoudsopgave
Test: Ducati Monster 796 vs. Triumph Street Triple R
Logboek perikelen
Detaillisten
Over modelvliegtuigjes en lasergestuurde raketten
Conclusie
Technische gegevens

Ducati Monster 796Uit het logboek van Ed:

Net de Monster 796 bij Ducati Zaltbommel opgehaald voor de vergelijkingstest met de Triumph Street Triple (675). Wat een eerste indruk, zeker weten deze wedstrijd in het voordeel van de Italianen worden beslecht. Met de rijindruk van de nieuwe 1100 EVO nog vers in het geheugen aangenaam verrast door een beduidend comfortabelere en lichter sturende Monster, terwijl het vermogen geeneens tegenvalt. Triumph zal van goeden huize moeten komen om daar weerwoord op te kunnen bieden.

In een notendop

De Monster 796 werd door Ducati in 2010 gelanceerd als derde lid van de nieuwe Monster familie, die in 2007 door de Italianen in vorm van de Monster 696 werd geïntroduceerd. De motor heeft het rijwielgedeelte van de Monster 1100 aangemeten gekregen, waarin het 796cc grote motorblok dat zijn debuut maakte in de Hypermotard 796 werd gemonteerd. Ten opzichte van de Monster 1100 heeft de 796 een 10 mm lagere zithoogte (800 mm), een 10 mm kortere veerweg voor (120 mm) en een 2 kilo lager opgegeven droogegewicht (167 kilo, bij de ABS versie mag daar 2 kilo bij op worden geteld). Met een opgegeven vermogen van 87 pk bij 8.250 toeren per minuut heeft de Monster 796 8 pk minder dan de 2010 Monster 1100, maar daar zul je in de praktijk niet zoveel van merken.

Ducati Monster 796Ducati_M796_2066
Ducati_M796_2053
Ducati Monster 796Ducati Monster 796

Triumph Street Triple RUit het logboek van Vincent:

Net de Street Triple R bij Triumph Benelux in Alkmaar opgehaald. Damn, wat een fijne fiets. Geen wonder dat deze motor haast niet aan te slepen is bij de Triumph dealer. Bovendien voorzien van hetzelfde uiterlijk als de 2011 Speed Triple, hoewel het wel opmerkelijk is dat Triumph dit in stilte heeft gedaan. Ed zal wel weer met z’n verhalen komen over de Monster, maar die maakt geen schijn van kans… zoals altijd.

In een notendop

De Street Triple R werd door Triumph in 2008 op de markt gezet als sportieve variant op de een jaar eerder geïntroduceerde Street Triple, die op zijn beurt weer een kleinere versie was van de al langer lopende - en voor Triumph erg succesvolle - Speed Triple. De Street Triple (R) is gebaseerd op de Daytona 675, die van stroomlijn werd ontdaan en waarvan het motorblok werd teruggetuned naar 106 pk bij 11.700 toeren per minuut. De R-versie onderscheidt zich door toepassing van instelbare vering, terwijl ook de remmen volgens Triumph sportiever moeten zijn. Voor modeljaar 2011 heeft de Street Triple (R) hetzelfde nieuwe smoelwerk aangemeten gekregen als eind 2010 bij de Speed Triple werd geïntroduceerd, wat vooral aan de nieuwe dubbele koplampen te herkennen is.

Triumph Street Triple RTriumph Street Triple R
Triumph Street Triple R
Triumph Street Triple RTriumph Street Triple R