Zoeken

Sneller het circuit rond: Les van de meesteres

Theorie gehad, nu oefenen

6 september 2011
Inhoudsopgave
Sneller het circuit rond: Les van de meesteres
Terug naar school
Theorie gehad, nu oefenen
Huiswerk
Conclusie
Suzuki GSX-R 600
Technische gegevens

Les_1533 Nog maar eens goed opschrijven dit. Belangrijke infoVervolgens maar eens in de oren knopen wat Guls gezegd heeft. Laatste bocht is het belangrijkst... goed dan. Eenmaal de focus scherp op de chicane en niet doelloos rindtuffend gaat het gelijk al een stuk beter. Rempunt wat bewuster, instuurpunt wat bewuster en daar over de curbstones waar het moet. Ook het omgooipunt leg ik zoveel mogelijk daar waar het aangegeven werd, te weten midden tussen de curbstones en weldra ontstaat er enige regelmaat in het nemen van deze chicane. Al zal ik me er in moeten berusten dat het niet snel mijn favoriete sectie zal worden. De rest van het circuit gaat me verder voor m’n gevoel prima af, zelfs de Jacky Ickx chicane waar ik voorheen wel eens wat eh.. issues mee had, gaat voorspoedig en in de rechterdraai het rechte stuk op raakt zelfs m’n laars het asfalt weer eens. Nog nooit gehad op dit punt. Het is een goede dag vandaag.

“Op zich rij je nog best goed. Ik had gedacht dat je niveau lager zou liggen”. Zo, het eerste compliment is binnen. Terwijl ik toch in mijn achterhoofd denk “ja wat dacht je dan; ik ben niet helemáál nieuw of zo”. En dan komt het . “Maar”... o god.

Les_470Les_474

“Die chicane is het probleem niet. Die rijd je nog best goed. Je lijnen zijn goed, je rempunten zijn goed, je remt nog best laat en remt ‘m niet dood, gaat op tijd op het gas, maar je laat op sommige punten nog veel ruimte liggen en ook je houding kan beter. Dat kost je ruimte en snelheid”. Dat heb ik eerder gehoord. Om de een of andere reden voel ik me een stuk meer op mijn gemak als ik een metertje uit de kant blijf. Dat dat aan de binnnenbocht niet best is weet ik, maar buiten?  “Juist ook buiten.  Hoe breder je rijdt, hoe sneller je de bocht maakt. Een krappe bocht is niet alleen meer draaien, maar omdat je meer moet draaien moet je ook meer snelheid verminderen en dus ook weer meer uitaccelereren. En dat lukt dus niet als je al volgas geeft. Hoe meer snelheid je overhoudt, hoe meer je meeneemt door de bocht, hoe sneller je het volgende stuk neemt. Dat is ook de hele bedoeling van lijnen rijden”. En nee, het is niets wat ik nooit eerder gehoord heb. Maar in de praktijk is het van tijd tot tijd erg handig als je er weer eens op gewezen wordt. Ook nooit verwacht echt een toverformule te horen te krijgen in de tant van ‘dat doe je fout, je moet dat doen’-dat vervolgens uit te voeren en ineens enkele seconden per ronde sneller te zijn, dat gebeurt zo gewoon niet. “wat je houding betreft; je moet méér naast de motor gaan hangen. Hoe meer je dat doet, hoe meer je overhoudt. Je kunt moeilijk platter gaan als je alles al aan de grond rijdt. En dat valt samen met je snelheid; iemand die minder snel gaat hoeft ook niet zoveel naast de motor te gaan hangen”. “Lijnen en je houding hebben veel met elkaar te maken. Als je de goede lijn pakt, ga je harder en wordt je houding dus belangrijker. Daar kun je op twee manieren naartoe werken: of je gaat eerst aan je lijnen en snelheid werken, dan komt je houding vanzelf uit noodzaak, of je doet het andersom. Als je er goed naast hangt, houd je meer ruimte over en kun je dus sneller. Of je doet allebei een beetje”.

Les_1462Les_1463
'Kijk, jij zit dus zó, terwijl je dus zó zou moeten zitten. Snappie'?

“Waar je vooral nog veel laat liggen is bij het insturen van de kleine chicane en de eerste linker na start/finish. Als je daar nog veel verder langs de lijn stuurt, kun je er nog veel harder doorheen. Het is logisch dat veel mensen graag wat ruimte overhouden voor het uitkomen van een bocht, maar bij insturen is dat helemaal niet aan de orde. Dus kun je gewoon strak op de lijn gaan rijden”.  Verdomd, dat klinkt nog logisch ook. “die punten liggen nog lekker ver van elkaar ook, dus hoef je niet op honderd dingen tegelijk te letten. Als je daar nou op concentreert, zien we daarna wel verder”.