Zoeken

Sneller het circuit rond: Les van de meesteres

Sneller het circuit rond: Les van de meesteres

6 september 2011
Motorrijden is nog altijd erg mannelijk. Circuitrijden nog veel meer.  Op welk niveau je ook rijdt, het doel is harder te rijden. Harder dan jezelf, harder dan je maten, harder dan die gast die je steeds in de weg rijdt. Ingehaald worden is dan ook niet goed. Ingehaald worden door die ene gast is nog minder, ingehaald worden door je maatjes is al knap beschamend en dat zul je dan ook de hele dag, tussen sessies door, blijven horen. Maar ingehaald worden door een meisje is haast wel de doodzonde, dachten wij. Op één ding na; je zou maar even door een meisje op je fouten gewezen worden...
Inhoudsopgave
Sneller het circuit rond: Les van de meesteres
Terug naar school
Theorie gehad, nu oefenen
Huiswerk
Conclusie
Suzuki GSX-R 600
Technische gegevens

Les_1535

Les_1398Was het niet de test op Magny-Cours geweest, dan had dit idee waarschijnlijk nooit doorgang gevonden. Het is binnen de redactie nooit anders geweest dat onze Ed op een circuit sneller rondging dan ondergetekende. Niet veel, maar significant en vrijwel altijd. Ook niet echt vreemd, Ed heeft ongeveer tien jaar extra ervaring achter zijn kiezen, waaronder meerdere cursussen en een Yamaha Advanced Riding Course op de illustere Nordschleife. Ondergetekende heeft, officieel, nooit een minuut ‘les’ gehad en geleerd hard te rijden door vooral hard te rijden. Ging goed, maar je erkent wel je meerdere. Totdat het lot het zo bepaalde dat Ed voor anderhalf jaar richting ziekenboeg gebonjourd werd en deze jongen in diezelfde periode nog maar eens wat extra circuitintroducties ging doen. Meer oefenen enerzijds, stilstaan (en volgens de uitdrukking achteruitgaan) anderzijds, dat moet toch zo zijn effect hebben. Een beetje wel, maar uiteraard doet het nog geen wonderen. Zo lang je het zelf moet uitzoeken zal het wel steeds beter gaan, maar als je niet op je fouten gewezen wordt, kun je ze ook niet verbeteren. 

Was ook te merken, eenmaal in Frankrijk. “Je kunt zien dat dat stunten van je ook zijn vruchten afwerpt”, aldus de chef de mission. Leuk, compimentje. Die schrijven we op. Maar dat is natuurlijk niet alles en wat de overicge acties betreft was het ‘wat zat je daar te prutsen, man’ op het moment dat Ed de snellere was en ‘ik zat niet te pushen’ in geval van het omgekeerde. Los van het kampioenschap ‘Testosterongevulde bakerpraat’ waar een paddock zich uitermate goed voor leent en de vraag wat precies de waarheid is, die we hier maar in het midden laten bleef nog één ding knagen. Ik was het zat. Ik wil voor eens en voor altijd duidelijk maken wie de baas is; ik wil harder gaan dan Ed. Op zich een redelijk haalbaar doel, want veel scheelt het niet. Maar het moet wel afgelopen zijn met de speculaties. Zo nog de vele kilometers huiswaarts namijmerend kon het me niet loslaten. Ingehaald worden en inhalen.. zo lang ze niet beide even eerlijk verlopen en er ruimte is voor smoesjes, blijft het niet tellen en dus kun je je afvragen of je enerzijds trots mag zijn of anderzijds je ogen uit je kop moet schamen. En zo is het gekomen.

Les_009Les_643
'Lekker rijden' versus racen. Daar moet dus verandering in komen

Tekst: Vincent Burger
Foto's: Michael Hoenderop, Guy Verstraeten


Met dank aan Motorsportschool Holland