Honda NC700X">

Zoeken

Introductie: Honda NC700X Crossover

Herfst in Portugal

28 november 2011
Inhoudsopgave
Introductie: Honda NC700X Crossover
Herfst in Portugal
Hoezo Jetski?
Conclusie
Technische gegevens

Honda NC700X

Terwijl de zeikende regen is verergerd tot donder, bliksem en hagelstenen vraag ik me af waarom ik in hemelsnaam zo eigenwijs moest zijn om op de snelweg de voorrijder in te halen en daarmee de weg volledig kwijt te raken. Alleen om te ontdekken dat, Honda NC700XZelfs de bejaarde overwinteraars blinken uit in afwezigheid, en dan sturen ze mij naar Portugal. Leuk joh, is 't altijd mooi weer... met mijn kin plat op de tank, de digitale teller van het nieuwe goed afleesbare digitale display het tot 188 km/u zou weten te brengen? Toegegeven, ik had niet gedacht dat deze 38,1 kW, ofwel net geen 52 pk sterke paralleltwin het zover zou brengen, maar hij deed het wel. Het geeft maar weer eens aan dat Honda ontzettend goed zijn huiswerk heeft gedaan bij de ontwikkeling van de nieuwe NC700X, het eerste model uit de nieuwe New Concept reeks die in het Zuid Portugese Faro aan de wereldpers werd voorgesteld. Okay, strikt genomen het tweede model, maar de eerder geplande introductie van de Integra had Pluvius in Italië nóg beter z’n best gedaan waardoor als gevolg van overstromingen dat hele evenement moest worden afgeblazen. En dus is de Portugese Algarve het toneel waar we voor het eerst écht kennis kunnen maken met het nieuwe New Concept concept.

Honda NC700X
Het definitieve concept van Theofilo Plaza, dat naar Japan werd gestuurd waar het tot een productiemodel werd uitgewerkt

Het New Concept ontstond bij Honda uit het idee om een motor te ontwikkelen die een brede groep mensen moest aanspreken, waarbij zuinigheid hoog op de prioriteitenlijst stond, evenals een funfactor. Waardoor een motor moest ontstaan die niet alleen goed zou moeten zijn om dagelijks te commuten, maar die bovendien genoeg plezier zou moeten geven om ’s weekends nog een blokje om te willen gaan. Centraal in het 'New Concept' concept is de nieuwe 670cc tweecilinder paralleltwin, Honda NC700XBasis van het NC concept, het rijwielgedeelte dat voor meerdere toepassingen kan worden gebruikt. Dit plaatje had dus net zo goed van de Integra of NC700S kunnen zijn. Om ruimte te maken voor de 'helm in tank' opbergruimte werden de cilinders 62° voorover gekantelddie speciaal voor dit concept werd ontwikkeld en waarbij Honda heel erg goed heeft gekeken naar waar de doelgroep in de praktijk nu echt behoefte aan heeft. Hiervoor werd onderzoek gedaan in Duitsland en Italië, wat uitwees dat 90% van de tijd langzamer dan 140 km/u en 80% van de tijd er minder dan 6.000 toeren per minuut wordt gereden. Dus werd ingezet op een motorblok dat dáár precies aan moest voldoen.

Het 'New Concept' gaat echter verder dan alleen een nieuw motorblok voor de NC modellen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van het concept en de ontwikkelingskosten zo veel mogelijk uit te kunnen smeren is naast het motorblok een compleet rijwielgedeelte ontwikkeld dat als basis dient voor meerdere modellen. Waarmee meteen de New Concept familie is verklaard, op details na is het rijwielgedeelte van de NC700X gelijk aan dat van de Integra maxi-scooter en NC700S naked. Twee modellen die gelijktijdig met deze NC700X op de EIMCA in Milaan werden gepresenteerd. Echter, waar de scooter overduidelijk een scooter is en de naked een naked, maakt deze NC700X tevens deel uit van de Crossrunner familie die vorig jaar werd geïntroduceerd. Honda NC700XGelukkig was het niet alleen kommer en kwel, maar dat is niet wat ons bij zal blijven. Dat ongekende noodweer welHetgeen de motor duidelijk is af te lezen, zou je niet beter weten dan zou je haast denken met de opvolger van de Crossrunner te maken te hebben. Echter, in tegenstelling tot de Crossrunner die in basis gewoon een VFR is, is deze tot Crossover gedoopte fiets van de grond af aan nieuw ontworpen en dat is duidelijk te merken.

De straten liggen er inmiddels verlaten bij, alsof ineens álle hemelsluizen zijn opengezet valt een stortvloed aan regen neer op aarde dat in enkele minuten de straten verandert in kleine rivieren. Echter, waar de Portugezen wijselijk het noodweer binnenshuis aanschouwen rijden we verder, op zoek naar ons hotel. Ik denk terug aan de presentatie van de fiets, en hoe het concept met lijnenspel van een jetski als basis had gestaan van het door Honda’s huisontwerper Theofilo Plaza ontworpen concept. Inderdaad, de man die ook verantwoordelijk was voor de VFR1200 en Crossrunner. Jetski… het zou natuurlijk toeval kunnen zijn, maar even heb ik het idee dat Honda echt alles uit de kast had getrokken om ons dat watergevoel zo goed mogelijk te laten ervaren. Het speelt de motor volledig in de kaart, ondanks het feit dat we nu echt tot op het bot nat zijn geworden (uiteindelijk zoekt het water toch zijn wegen) vermaken we ons prima, waardoor juist nu we kunnen ervaren hoe uitgebalanceerd de NC700X is, en hoe als een vis in het water de fiets zich gedraagt.

Honda NC700X
In 't rood zou je haast denken dat het een Ducati is