Zoeken

Test: Suzuki Burgman 400 AZ Limited

You sexy Thing

4 januari 2010
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 400 AZ Limited
Rendez Vous
You sexy Thing
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Burgman 400 AZ

Ondanks dat de Burgman 400 alweer twee seizoenen geleden zijn metamorfose onderging was het nu pas voor het eerst dat we kennismaakten met deze laatste generatie Burgman. Net als bij de Yamaha Majesty en Honda Silverwing werd met de ontwikkeling van de nieuwe Burgman veel aandacht besteed aan design en detail. De wulps vormgegeven stroomlijn geeft de scooter een sexy uitstraling die je tien jaar geleden niet bij een scooter zou verwachten en laat goed zien hoezeer de maxi-scooter in die periode volwassen is geworden. Daarbij moest volgens Suzuki het lijnenspel de stabiliteit en windgevoeligheid ten goede komen, maar daar konden we gedurende deze tests niet écht iets van merken. Enerzijds omdat het alweer vijf jaar geleden was dat we de Burgman 400 in het testpark hadden gehad, anderzijds omdat op de scooter toch enige windgevoeligheid te bespeuren was. Suzuki Burgman 400 AZ Kersenhouten look bij de afwerking van het multifunctionele dashboard, het moet niet gekker worden Sterker, vooral op snelwegen bij het inhalen van vrachtauto’s had de scooter bij de bij tijd en wijle hevige herfstwind de neiging om uit het spoor te geraken. In hoeverre de Burgman daar echter méér mee te kampen heeft dan andere scooters zal een rechtstreeks vergelijk moeten uitwijzen, tot die tijd nemen we het voor kennis aan.

Naast een fraaier vormgegeven kuipwerk (zeker in deze parelmoer witte uitvoering) werd ook het dashboard onderhanden genomen, hoewel je dat in eerste oogopslag amper zult ontdekken. Een nadere blik leerde ons echter dat er wel degelijk wijzigingen zijn doorgevoerd ten opzichte van vorige modellen. Zo is het digitale display nu uitgebreid met meer functionaliteit, waaronder een omgevingstemperatuurmeter, gemiddeld verbruiksmeter en twee tripmeters. Daarnaast is het dashboard van deze Limited uitvoering met – jawel – kersenhout afgewerkt, wat de scooter zondermeer een meer elegante uitstraling geeft. Wederom een voorbeeld van hoe de motorscooter steeds meer van forenzenfiets tot een trendy designproduct aan het verworden is.

Suzuki Burgman 400 AZSuzuki Burgman 400 AZ
Handkappen, handvatverwarming.. Kom maar op met die Elfstedentocht...

De overdaad aan comfort waarmee deze Burgman 400 AZ is uitgerust zou je het idee geven dat Suzuki broedermoord heeft gedaan ten opzichte van Burgman 650, ware het niet voor de bagageruimte die (zeker voor Burgman begrippen) aan de magere kant lijkt te zijn. Natuurlijk, de drie in kuip geplaatste opbergvakken (waarvan een grote, afsluitbare) en de 62 liter ‘kofferruimte’ onder het Suzuki Burgman 400 AZ Ziet er zondermeer goed uit, die Burgman dan... Alleen dat wit is niet altijd handig deze tijd van 't jaar. zadel (goed voor twee integraal helmen) geven de scooter op papier meer dan voldoende opbergruimte, maar toch leek met name die laatste opbergruimte toch kleiner dan bij zijn concurrenten. Ten eerste omdat de twee in kuip geplaatste – en van onhandige sluitmechanisme voorziene - opbergvakken niet meer dan een paar kleine dingen kunnen bergen, ten tweede omdat de ‘kofferruimte’ niet helemaal onder het zadel doorloopt en is voorzien van een bolle bodem, dit om voldoende ruimte voor het achterwiel te creëren.

Andere accessoires deze Burgman 400 AZ Limited onderscheiden van het standaard exemplaar zijn de elektronisch geregeld driestanden handvatverwarming en in kleur gespoten handkappen, mocht de handvatverwarming niet afdoende blijken zijn. Ondanks het gure herfstachtige weer in de periode dat de Burgman bij onze redactie stond was het echter niet koud genoeg om daar een serieus oordeel over te vellen, daarvoor zouden we de scooter graag hartje winter nog eens even terug willen hebben. Laatste aanpassingen die in deze 400 AZ zijn terug te vinden zijn het bruin gekleurde zadel en de ruggesteun die het leven van de duo-passagier een stuk aangenamer moeten maken. Niet dat de passagier ergens over te klagen had, we hebben het per slot van rekening wel over een Burgman natuurlijk, maar met deze uitvoering laat Suzuki zien dat het nóg luxer kan.

Suzuki Burgman 400 AZSuzuki Burgman 400 AZ
Aan opbergruimtes geen gebrek bij deze Burgman 400, maar andere modellen uit eigen huis laten zien dat het nog beter kan. Vooral de ruimte onder het zadel viel ons ietwat tegen.

Het moet gezegd worden, het echte herfstgevoel had niet beter tot uiting kunnen komen als met deze Burgman 400, die dankzij zijn bruin lederen zadel en kersenhouten dashboard ons snel weer naar grootmoeders erwtensoep deed verlangen. Alsof de scooter wil zeggen: hoe kouder, hoe liever. Niet alleen vanwege de heerlijke bescherming die een maxi-scooter zijn rijder biedt, maar ook dankzij de standaard handkappen en handvatverwarming die maakt dat je zelfs bij –10 onder nul je nog lachend met de Burgman tussen het dagelijkse fileverkeer zult laveren. Suzuki Burgman 400 AZ Geen angstige momenten meer met remmen dankzij ABS, nu alleen nog iets op die verminderde grip in de kletsnatte bochten verzinnen. Slechts een extreme regenbui, in de avondspits rondom Amersfoort, slaagde er dit keer in om de spijkerbroek ietwat vochtig te maken, maar meer niet. Tel daarbij op dat ook ABS inmiddels zijn intrede heeft gedaan in de Burgman scooterfamilie en er is bijna geen reden meer te bedenken waarom je niet het hele jaar door van deze scooter gebruik zou kunnen maken. Bijna…

Punt blijft namelijk dat ondanks de handkappen, de elektrisch verwarmde handvatten en het ABS het herfstachtige weer maakt dat het Nederlandse wegennet van tijd tot tijd erg verraderlijk is. Natte wegen zijn onder koude omstandigheden nog steeds glad, zeker de verboden maar helaas nog steeds toegepaste zwarte lijmstroken waarvan de Burgman niet echt gediend was. En verminderde grip is nog steeds minder grip, hoe je het wend of keert. Om dát te ondervangen had het Suzuki gesierd als ze deze wintereditie op winterbanden hadden gezet, maar dat even terzijde. Hoewel de verminderde grip gedeeltelijk tussen de oren zit moesten we nog steeds harder dan gedacht het anker uitgooien voordat het ABS systeem het nodig vond om in te grijpen. En waardoor het – net als bij elke andere motorfiets of motorscooter – onder die omstandigheden oppassen geblazen was. En dan hebben we het nog niet aan de overvloed aan herfstbladeren, die niet alleen onze Nederlandse Spoorwegen in het verleden tot wanhoop hebben gedreven.