Zoeken

Test: Suzuki Burgman 400 AZ Limited

Rendez Vous

4 januari 2010
Inhoudsopgave
Test: Suzuki Burgman 400 AZ Limited
Rendez Vous
You sexy Thing
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki Burgman 400 AZHet is alweer tien jaar geleden dat Suzuki de Burgman 400 op de markt zette en daarmee verantwoordelijk was voor de introductie van een compleet nieuw type motorscooter: de maxi-scooter. Was tot die tijd de motorscooter vooral voorbehouden tot de Italiaanse fabrikanten, die deze vooral in lichte uitvoeringen (tot 250cc) op de markt zetten voor vervoer in en rondom het grote stadse verkeer, na de introductie van de – toen 385cc grote - Burgman  400 ontstond er een compleet nieuwe markt voor motorscooters. Niet vreemd dat deze Burgman 400 ook bij onze redactie voor de nodige ophef wist te zorgen. Vóór de kennismaking waren wij – net als het overgrote deel van motorrijdend Nederland – nogal sceptisch als het op motorscooters aankwam, maar die visie moesten we geheel herzien nádat we, in het voorjaar van 2004, met de Burgman 400 kennismaakten. De Burgman 400 was namelijk niet alleen qua afmetingen (zeker wat betreft bagagemogelijkheden) een grote motorscooter, ook qua prestaties mocht de scooter met 32 Pk er zondermeer wezen. Niet vreemd dat door velen de Suzuki Burgman wordt gezien als trendzetter in scooterland.

Suzuki Burgman 400 AZ

In 2007 onderging de Burgman 400 een flinke metamorfose waarbij niet alleen het uiterlijk een flinke botox-kuur onderging maar de scooter ook motorisch stevig onderhanden werd genomen. Zo kreeg de éénpitter vanaf dat moment brandstofinjectie en dubbele bovenliggende nokkenassen, waarmee het vermogen groeide naar nu 34 Pk, Suzuki Burgman 400 AZ De Motorfreaks behandeling bleek afdoende om de topsnelheid naar acceptabele waarden op te krikken exact gelijk aan de andere ééncilinder 400 motorscooters (Majesty 400 en Atlantic 400 Sprint). Nu lijkt een toename van 2 Pk niet echt bijzonder, maar binnen dit kaliber is elk paard dat je extra ter beschikking hebt er één natuurlijk, en procentueel gezien hebben we het nog altijd over een toename van ruim 6%, wat op zich al weer heel anders klinkt.

Toch is onze eerste indruk, nadat we de fiets in Vianen bij de importeur hebben opgehaald, voor wat betreft dat vermogen niet écht positief. Zeker vergeleken met de Majesty 400 en Atlantic 400, die beiden over hetzelfde vermogen moeten beschikken en ook een ééncilinder krachtbron als aandrijving hebben, voelt de Burgman behoorlijk tam aan. Té tam. Een kort uitstapje op de snelweg brengt de teller weliswaar nog redelijkerwijs richting 120 km/u, maar daarna gaat het beduidend moeizamer richting 140 km/u wat op dat moment de hoogst haalbare snelheid is. Dat zou zondermeer beter kunnen en moeten. Gelukkig voor de Burgman wist de scooter dit gebrek aan (acceleratie)vermogen ruimschoots te compenseren met een zondermeer strakke wegligging. Suzuki Burgman 400 AZ Wel zo geruststellend dat je onopvallend zeven angsten uit kunt staan, dankzij het bruin gekleurde - overigens erg comfortabele - zadel. De gang erin houden is dan ook het credo, en de Suzuki wordt warm noch koud van de op tempo genomen snelle bochten. Niet alleen blinkt de scooter uit in stabiliteit in snelle bochten, nog opvallender is het gemak waarmee de scooter zich van het ene op het andere oor laat omleggen.

Naarmate de kilometers onder de Burgman 400 AZ doorvlogen begon de scooter steeds beter te lopen, en ook de topsnelheid ging er zienderogen op vooruit. De 140 km/u bij aanvang van de test liep al snel op naar 160 km/u, verder lieten de weersomstandigheden en verkeersdrukte helaas niet toe, maar voor ons gevoel zou een topsnelheid van 170 km/u zelfs haalbaar moeten zijn. Waarmee de Burgman weer in de pas loopt met zijn concurrenten. De enige verklaring die we hiervoor konden bedenken was de relatief maagdelijke kilometerstand van 2000 km bij aanvang van de test en dientengevolge nog niet volledig losgereden motorblok.

Suzuki Burgman 400 AZ