Zoeken

Introductie: Aprilia Shiver en Dorsoduro Factory

Conclusie

3 mei 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia Shiver en Dorsoduro Factory
SL 750 Shiver
Dorsoduro Factory
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia_Shiver_2010_04.jpg

Met de 2010 Shiver 750 en Dorsoduro Factory heeft Aprilia een stap in de goede richting gezet. De Shiver heeft een meer ‘Italiaanse’ uitstraling gekregen en is verlost van de saaie silvergrijze kleurstelling afkomstig uit Piaggio’s scooterrange, en is zowel qua comfort als sportiviteit ergonomisch verbeterd. De 750cc V-Twin doet zijn werk naar behoren, maar liever Aprilia_Shiver_2010_02.jpgAprilia_Dorsoduro_Factory_02.jpgvandaag dan mogen zou ik die 1200cc versie willen zien voor meer oempf in hogere versnellingen en bij lage toeren.

Bij de Factory uitvoering van de Dorsoduro is eerder sprake van een cosmetische upgrade dan een significant betere machine. De een kilo aan gewichtsbesparing is niet bepaald een verkoopargument, net als de betere veringspecs. Wat mij echter deed versmelten was het vuurrode trellis buizenframe, wat de motor zondermeer recht doet. Aprilia heeft met de Factory uitvoering de Dorsoduro getransformeerd van een kleurloze machine tot een opvallende verschijning, waardoor de bepaald niet slechte motor nu nóg beter is geworden. Een excuus minder de motor niet te kopen.

Aprilia_Dorsoduro_Factory_04.jpg

Plus- en minpunten Shiver

  • chassis en remmen, oogstrelender design, betere ergonomie
  • rijwielgedeelte kan overduidelijk meer vermogen en koppel aan, zwaarder dan de concurrentie

Plus en minpunten Dorsoduro Factory

  • goede stuureigenschappen, carbon is nooit verkeerd, vermogen dat kan meten met éénliter luchtgekoelde modellen
  • minder comfortabel dan de Shiver, is 185 kg licht genoeg voor dit type motorfiets?