Zoeken

Introductie: Aprilia Dorsoduro 1200

Stuwkracht

19 november 2010
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia Dorsoduro 1200
Blij dat ik glij
Stuwkracht
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia Dorsoduro 1200 2011

De Dorsoduro 1200 wordt aangedreven door een 1.197 cc vloeistofgekoelde 90° V-Twin die over dat krachtige en rijke V-Twin gevoel beschikt dat de zevenenhalf ontbreekt. Het middengebied is bezaaitd met koppel en tweecilinder goedheid en accelereert op een belonende wijze al vanaf 4.000 toeren tot in de toerenbegrenzer en levert daarbij een topvermogen van 130 pk bij 8.700 toeren per minuut. Aprilia Dorsoduro 1200 2011 Dit is 'm dan, de nieuwe 1200 V-Twin. Lang op moeten wachten, maar met 130 pk het wachten meer dan waard. In de hoge versnellingen en met weinig last is er een fijne push vanaf 5.000 toeren. Het maximum koppel van 115 Nm  bij 7.200 toeren per minuut biedt voldoende stuwkracht, zelfs bij veel lagere toerentallen dankzij de fraaie en vlakke koppelkromme. Aprilia heeft twee invalshoeken in haar gamma: enerzijds het full-racing hart wat wordt vertegenwoordigd in modellen als de SXV/RXV en RSV4, en anderzijds de bonafide straatfietsen als de Dorsoduro en Shiver. Het verschil is dat de race-motoren volledig door Aprilia in eigen huis zijn ontwikkeld, terwijl de 750 en 1200 V-twins door moederbedrijf Piaggio werden ontwikkeld. En dat is goed nieuws voor wat betreft betrouwbaarheid bij hoge kilometerstanden en zo min mogelijk dealerbezoeken voor wat betreft onderhoud, mocht je daar bezorgd om zijn. De nieuwe 1200 130 pk sterke V-Twin is helemaal niet op de laatste paardenkracht uitgemergeld (een 1198 levert zowaar zonder problemen 40 pk meer) en dus is het zeker niet ondenkbaar dat op basis van dit motorblok in de nabije toekomst een nieuwe toerfiets te verwachten is.

Aprilia Dorsoduro 1200 2011

De Dorsoduro accelereert met kinderlijk gemak, ook boven de 200 km/u. Natuurlijk zul je op de snelweg veel hinder ondervinden van winddruk vanwege de natuurlijke rechtop zithouding, maar het zadel is lang (en een stuk comfortabeler dan een échte Supermoto) waardoor ik met gemak naar achteren kon glijden en mijn offroad helm bijna laag genoeg kon planten om gebruik te kunnen maken van de windstroom van het kleine race-nummerplaat vormgegeven neusje. Aprilia Dorsoduro 1200 2010
Aprilia Dorsoduro 1200 2011Aprilia Dorsoduro 1200 2011
De spiegels bieden een goed zicht naar achteren zonder al te veel vibraties en bij hoge snelheid is de fiets koersvast en zul je door de wind niet van kant naar kant zwaaien zoals bijvoorbeeld op een 650cc ééncilinder het geval is. De bochtige bergwegen is echter waar de Dorsoduro 1200 het meest tot z’n recht komt.

Net als het ABS zal ook op de meeste markten de fiets standaard zijn uitgerust met het Aprilia Traction Control. Het systeem is in grote lijnen hetzelfde als bij de RSV4 Factory APRC, maar dan een stuk uitgekleed voor wat betreft mogelijkheden en functionaliteit. Meer dan dit  ‘mindere’ Traction Control heb je echter niet nodig op een fiets als deze Dorsoduro, het is instelbaar in drie standen en daarnaast is het uitschakelbaar. Het gaf mij in ieder geval veel extra vertrouwen om hard te rijden met het Traction Control in stand 1 ingeschakeld, terwijl dat de minst ingrijpende stand is. Schakel over naar stand 2 of 3 en de motor wordt vanaf lage toerentallen koppelarmer, gebaseerd op voorgeprogrammeerde mappings. Stand 3 zal samen met ABS het zelfs toelaten om op sneeuw en ijs vol het gas erop te houden, maar op dat nog fun is valt te betwijfelen. Het punt van deze hulpmiddelen is om als rijder als je wilt het beest volledig zult kunnen temmen. Aprilia Dorsoduro 1200 2011 Kende Gij ook wheelie doen, vragen ze dan... Laat Vincent het maar niet zienHet beste is misschien nog wel dat als je als beginnend motorrijder je eigen progressie qua rijvaardigheid op het niveau van de hoogvermogende wereld van motorrijden wilt brengen, je dit nu met één machine kunt doen. Ervaren rijders zullen als nadeel wel ervaren dat het systeem niet onder het rijden aan te passen is, dat kan alleen met de rij-modus die de welbekende drie standen Sport, Tour en Rain kent. En ook dat gaat niet in een handomdraai (of letterlijk genomen juist wel), daar je wel het gas dicht dient te draaien voordat een andere stand kan worden geselecteerd. En daarbij bovendien vreemd genoeg drie seconden moet wachten, wat eigenlijk te lang is als je aan het rijden bent, tenzij je je alleen op de weg begeeft.

Als je er van houdt om met regelmaat wheelies te trekken, wat naar onze bescheiden mening een van de belangrijkste verkoopargumenten voor een 130 pk sterke 1200 Dorsoduro is, dan zul je wel het Aprilia Traction Control uit moeten zetten omdat het systeem info van het voorwiel nodig heeft en een gelanceerd voorwiel vervolgens roet in het eten gaat gooien. Het systeem denkt dat ie het vermogen moet gaan temperen, wat vervolgens dan ook gebeurt en je wheelie meteen in de kiem wordt gesmoord. Een klein hupje is nog wel mogelijk, maar kilometers lang in tweede versnelling het voorwiel in de lucht houden kun je wel shaken. Ik kwam dáár echter pas achter nadat we de fotoshoot al hadden gedaan, waardoor ik genoegen moest nemen met prutsfoto’s die ik maakte met het Traction Control op level 1. Heb je trouwens – net als ik - wel een mooi excuus naar je vrienden toe, mocht het met wheelies weer eens niet lukken.

Aprilia Dorsoduro 1200 2011