Zoeken

Test: Honda SW-T400 Silverwing

3: Nieuwe styling

7 mei 2009
Inhoudsopgave
Test: Honda SW-T400 Silverwing
2: Een rijke historie
3: Nieuwe styling
4: En hoe rijdt dat nou?
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Nieuwe styling

Honda_SW-T400_9778.jpg

Om dat te bewerkstelligen is men bij Honda, drie jaar na introductie, grondig te werk gegaan door de scooter een complete metamorfose te geven waar Patty Brard alleen maar van kan dromen: Een één klap van grijze muis naar Cosmopolitan covergirl, en dat is zondermeer een compliment aan het ontwerpteam van Honda waarin de laatste jaren duidelijk Italiaanse invloeden zijn te noteren. Honda claimt met deze SW-T400 zicht te willen richten op scooterrijders die ‘dress to impress’ en in die missie is men zondermeer geslaagd. Honda_SW-T400_9790.jpg
Honda_SW-T400_9799.jpg
Honda_SW-T400_9800.jpg
Zo kreeg de Silverwing een nieuw aanzicht, waarbij de massieve enkele koplamp plaatsmaakte voor dubbele, meer elegante, exemplaren die naadloos in het lijnenspel van kuipdelen en windscherm overgaan. Een lijnenspel wat verder naar de kont van de motorscooter werd doorgetrokken en nog werd geaccentueerd met een fraaie spoiler heel praktisch een topkoffer op kan worden gemonteerd.

Maar dat is niet het enige wat aan deze 2009 Silverwing 400 werd verbeterd. Zo kreeg de scooter een verbeterd, van zachter materiaal voorzien zadel wat de ergonomie ten goede moest komen, kreeg de scooter een frisser dashboard en werden de opbergvakken bijzonder fraai in het kuipwerk geïntegreerd. Of dat het daadwerkelijk verbeteringen zijn ten opzichte  van zijn voorganger zullen we ditmaal, vanwege het ontbreken van enige referentie, voor kennis aan moeten nemen, maar gedurende de periode dat we de Silverwing ter beschikking hadden, hadden we daar bar weinig op aan te merken.

Honda_SW-T400_9924.jpg

Vanuit de luxe zetel heb je zicht op het erg fraai vormgegeven dashboard dat overzichtelijk en bovendien erg compleet is uitgevoerd. Centraal geplaatst werden de grote snelheidsmeter en toerenteller, met daarbuiten een meter voor benzinevoorraad links en een meter voor koelvloeistoftemperatuur rechts, daarbinnen werd een fraai vormgegeven digitaal display geplaatst wat een scala aan informatie bevat: twee tripmeters, een klokje en een in het oog springende verbruiksindicator, die behoorlijk nauwkeurig blijkt te zijn. 

Qua opbergruimte heb je met deze Silverwing 400 weinig reden tot klagen. In het kuipwerk werden twee opbergvakken (waarvan een afsluitbaar) verwerkt, groot genoeg om dagelijkse zaken als telefoon, i-pod, papieren en je lunchpakket in op te bergen, terwijl de ruimte onder het zadel plaats biedt aan twee helmen, of een helm en laptop, of een laptop en printer of je boodschappen voor de hele week. Om ’s avonds niet in het duister te hoeven tasten is de ‘kofferbak’ voorzien van verlichting, en daar zat ‘m ditmaal de kneep. Het lampje wordt namelijk – net als een koelkast – met een schakelaar bediend: zadel omhoog is lampje aan, zadel omlaag is lampje uit. Tenminste, zo zou het moeten zijn, maar – net als bij een koelkast – kun je niet zien of het lampje daadwerkelijk uit is. Een compleet lege accu leerde ons dat dát niet altijd het geval blijkt te zijn. Toegegeven, het gebeurde ons maar één keer tijdens de testperiode, maar vervelend was het wel. Een controlelampje in het dashboard zou een hoop ellende kunnen besparen.

Honda_SW-T400_9806.jpg
Opbergruimte waar een citybox jaloers op kan zijn, maar dankzij z'n kofferbaklichtje toch een bron van ergernis. De in koffer geplaatste accu was gelukkig wel snel te bereiken, dat dan weer wel...