Zoeken

Test: Aprilia Mana 850 GT ABS

De ene...

17 december 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Mana 850 GT ABS
2 in 1
De ene...
... en de andere
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia Mana 850 GT ABSHet rijden op de Aprilia Mana GT blijft een hele belevenis. Nog geeneens vanwege de stuur- en rijeigenschappen, maar puur vanwege het motorische gedeelte. De tweecilinder – geplaatst in een 90° V configuratie – met een totale inhoud van 840cc, is niet het opvallendste gedeelte ervan. Tevens het maximale vermogen en koppel van respectievelijk 76 paardenkrachten en 73 Newtonmeter zijn niet de bijzonderheden. Het transmissiegedeelte des te meer. Als eerste op een ‘normale’ motorfiets heeft Aprilia de Mana uitgerust met een zowel sequentieel schakelbare als automatische transmissie.

Het eerste wat opvalt – en wat toch even wennen is – is dat er geen koppelingshendel is. Terwijl er toch gewoon een schakelpookje voor voetbediening aanwezig is. Behalve in de automaat rijden, kan er ook ‘zelf’ geschakeld worden. Al denkt de transmissie nog wel met je mee, want als de toeren te laag worden, schakelt de Mana Aprilia Mana 850 GT ABSaltijd zelf nog terug. Zelf schakelen is trouwens in alle standen mogelijk. Niet alle versnellingen zijn dan te kiezen – de Aprilia Mana heeft er trouwens 7 -  maar wel net even een andere versnelling dan de automaat in gedachte heeft. Geen zin in het schakelpookje gebruiken? Dan zit er op de linker stuurhelft nog een mogelijkheid om met de hand een andere versnelling te kiezen. Behalve dat er keuze is om te rijden met de sequentieel schakelbare of de automatische transmissie, zijn er in de automaat stand nog 3 verschillende mappings, te weten: Sport, Touring en Rain. Wisselen tussen de opties kan al rijdend gedaan worden door een knop op de rechter stuurhelft.

Het ‘schakelen’ tussen versnellingen is een elektronische gebeurtenis geworden, waardoor bij een andere versnelling kiezen met de voet minder gevoel aanwezig dan bij een mechanisch systeem. Het ontbreken van een koppeling heeft wel als voordeel dat vooral rijden in de stad en file een stuk relaxter wordt. De Mana vertoont dan gelijkenissen met het rijden op een motorscooter. Er zijn nog meer overeenkomsten tussen een motorscooter en deze Aprilia: de opbergruimte. Bij een motorscooter meestal onder het zadel, maar bij de Mana zit daar de benzinetank. De ‘tank’ op de Mana doet dienst als bagageruimte, groot genoeg voor een integraalhelm – al is er dan weinig ruimte meer over – een speciaal vakje voor de mobiele telefoon en een 12 Volt aansluiting.

Verschil is er ook, als er bijvoorbeeld in de stad gereden wordt. De Mana wil namelijk nog wel eens zoeken naar de ‘juiste’ versnelling. Als het aantal toeren net op een mogelijk schakelmoment zit,  kan deze net een tandje hoger of lager gaan terwijl je dat eigenlijk op dat moment niet wilt. Er is ook relatief weinig motorrem, zeker op het punt dat de motor in zijn vrij komt te lopen.
Aprilia Mana 850 GT ABS