Zoeken

Naked test Gladius, ER-6n, MT-03 Kando: twee tegen één

4: Yamaha MT-03

19 mei 2009
Inhoudsopgave
Naked test Gladius, ER-6n, MT-03 Kando: twee tegen één
2: Suzuki Gladius
3: Kawasaki ER-6n
4: Yamaha MT-03
5: Bloot fietsen anno 2009
6: Ontspanning...
7: ...versus Kando
8: Mening van...
8: Conclusie
9: Technische gegevens

Yamaha MT-03 Kando

mt03_12.jpg

Als laatst betreedt de Yamaha MT-03 de arena. Deze kleine telg uit de MT familie werd in 2006 geïntroduceerd als beweegelijke tegenhanger van de grote en bullige MT-01. In plaats van maximum performance draait het bij de ééncilinder om wendbaarheid en een grote funfactor. Dit mt03_10.jpgjaar introduceert Yamaha de nieuwe liching MT-03’s die naast een gewijzigd kleurenschema weinig verschillen van het eerste model. Wat wel opvalt is dat het opgegeven vermogen gegroeid is met 3 pk’s. Deze toename valt enigszins te betwijfelen gezien het feit dat de motor niet onderhanden is genomen en er dus geen logische reden is voor deze pk toename, we zullen het dus voor kennis moeten aannemen. Het maximale opgegeven koppel van 56,2 Nm bleef echter ongewijzigd en het is nu net dit koppel waar de berijder het meeste van zal merken op de MT-03. Een kniesoor dus die zal letten op een pk meer of minder op deze in het strijdveld wat ondergesneeuwde, maar opvallende verschijning.

Kando

mt03_14.jpgWat in ieder geval opvalt is de uitvoering van de motor die wij meekregen van Yamaha Nederland. In plaats ons te voorzien van een Extreme Yellow, Midnight Black of Racing Red gekleurde versie kregen wij de MT-03 mee in de opvallende Kando uitvoering. Kando staat volgens Yamaha voor het gevoel van grote tevredenheid en intense opwinding wanneer je iets bijzonders ervaart. Een woord dat volgens Yamaha Motor al jaren het hart van de bedrijfsfilosofie vormt en nu is omgezet in een speciale Kando-modellenlijn, waar eerder op Motorfreaks al over te lezen was. De Kando versie van de MT-03 is gespoten in hip wit en net als andere Kando modellen voorzien van de Japanse vlag en tekens op de tank. Als extraatje is deze Kando voorzien van twee Akrapovic dempers die zowel op esthetisch als geluidstechnisch vlak erg verantwoord zijn te noemen.

Wendbaar

Verder biedt de MT-03 met zijn korte wielbasis van 1420 mm en slimme gewichtscentralisering, mede door de naast het motorblok geplaatse achtershock, alle wendbaarheid die je je kan wensen. Gepaard met het koppelrijke blok dat zoals Yamaha het beschrijft zorg draagt voor ‘instant acceleratie’ richt het muzikale merk zich op de rijder die maar één ding zoekt in een motor: fun, plezier en lol. Omdat er tijdens fun-ritten ook wel eens geremd moet worden is de kleine voorzien van een dubbele remschijf met een diameter van 298 mm aan de voorkant, beide voorzien van een 2-zuiger remklauw. Het achterwiel kan geblokkeerd worden met een enkele 245 mm remschijf die wordt afgeremd door een enkele zuiger. Met een rijklaar gewicht van 192,4 kilo meer dan voldoende remmerij dus.

mt03_11.jpg
De informatievoorziening wordt voorzien door een centraal geplaatste analoge toerenteller en digitale snelheidsmeter. Eveneens worden trip- mt03_1.jpgen odometer en klokje weergegeven op dit display. Wordt de reserve aangesproken verschijnt er een tripmeter die aangeeft hoeveel kilometer er reeds op reserve is gereden. Met een reserve van 4,25 liter betekend dat volgens het door ons gemeten verbruik dat je nog een afstand kan afleggen van zo'n 70 kilometer. De motor met slechts één cilinder wist tijdens de test het hoogste verbruik aan de dag te leggen. Op zijn slechts weet de kleine MT het meest pijn te doen in je portemonnee met een verbruik van één liter per 15 en een halve kilometer. Het zuinigst was de MT-03 met 1 op 20. Tijdens snelweggebruik was de Yamaha beduidend gulziger dan daarbuiten. Gemiddeld verbruikte de willige ééncilinder 1 liter per 17 kilometer. Het minst zuinig dus, maar ook met deze waarden is prima te leven.

  • fun, fun, fun, krachtig ééncilinderblok, goed afgestelde vering, design en afwerking, geluid akra’s, zadel/zithouding
  • aan/uit effect injectie, zoekende injectie op kruissnelheid, windbescherming 130+, verbruik