Zoeken

Vergelijk: ER-6n op herhaling

Pagina 5

15 mei 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: ER-6n op herhaling
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Conclusie

ER-6P_5879.jpgHeeft het pimpen van een motorfiets toegevoegde waarde, of is het puur en alleen voor het optische genot, dát was de vraag die wij ons voorafgaand aan deze test hadden gesteld. Als ons één ding duidelijk is geworden gedurende de week dat beide fietsen bij onze redactie stonden, dan is het dat die vraag niet met een simpel ja of nee is te beantwoorden. Hedendaagse motorfietsen zijn af fabriek al dusdanig goed dat het geen eenvoudige opgave is om dát daadwerkelijk te verbeteren. Het vervangen van standaard onderdelen door betere - en ook duurdere - aftermarket onderdelen is dan ook geen garantie tot succes. Pas als alle gemonteerde onderdelen met elkaar in balans zijn, zal het eindproduct ook het gewenste resultaat opleveren. En dáár zat 'm precies de kneep bij de ER-6n van Bike-design. Voorzien van de meest exclusieve materialen die an sich stuk voor stuk beter zijn dan de standaard onderdelen bleek het eindresultaat, hoe indrukwekkend ook, moeilijker te rijden dan de standaard fiets. En dus schiet het middel dan zijn doel voorbij, toch?

Maar we vergeten iets. We missen het punt. Niet echt moeilijk ook, als je de treksterkte van de naden in je lederen kruis aan het uittesten bent op de zoveelste willekeurige rotonde. Weet je wel hoe moeilijk het is op te letten hoe een motor rijdt als je elkaar als een stel jonge konijnen aan het najagen bent? Met motoren van dit kaliber schuilt in elke Vinexwijk een circuit, en met de bouwwoede van tegenwoordig zijn dat er aardig wat. Wat nou ruimtegebrek in Nederland? Wat nou ‘je kan haast nergens meer rijden zoals het hoort’? Duidelijk geen ER-uitspraken. Wil je leren je knie aan de grond te rijden? Neem een ER-6. Klein genoeg om het zelfs mensen van 1.20 meter nog mogelijk te maken, licht genoeg om je te laten denken dat mocht er iets beginnen te glijden, je het gewoon opvangt met je knie en daarna veilig en op twee wielen weer verder rijdt. En dan maakt het echt niet uit of je nou op een witte of op een groene rijdt, gelukkig niet, kan iedereen mooi voor zichzelf bepalen welke kleur het beste bij hem past. Kan je niet kiezen? Koop je er twee, net zo makkelijk. Of je geeft ‘m een persoonlijk tintje natuurlijk. Nou had ik net een foldertje zien liggen ergens, waar heb ik dat nou gelaten?

ER-6P_5982.jpg
Zeg jongens, jullie gaan toch geen gekke dingen uithalen met onze fiets? Tuuurlijk niet... (daar hebben we gelukkig andere mensen voor)

'Professional Rider on a Closed track' staat er vaak. In dit geval Alexander Schuit, professioneel wheeliekunstenaar.

Met dank aan: Bike Design voor het beschikbaar stellen van hun gepimpte ER-6n.

Meer foto´s: klik hier