Zoeken

Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007

Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007

7 januari 2008
Inhoudsopgave
Vergelijk: Ducati 1098S vs Yamaha R1 2007
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Anders dan anders

Dat dingen anders gaan dan op voorhand gepland, daar weten we inmiddels alles over te vertellen. Zo kan op het laatste moment een motor niet beschikbaar zijn, wat in geval van een vergelijkingstest voor de nodige problemen kan zorgen. Of kan te elfder ure een redacteur slachtoffer zijn geworden van een overwaaiend griepvirus. Of.... of... Toch was dit jaar één test die wat dát betreft absoluut de kroon spande. Het verhaal begint ergens afgelopen zomer, toen wij in het geheim zaten te brainstormen over Karim's afscheidskado. Een brainstormsessie waar we snel mee klaar waren: het zou een afscheidstest worden tussen twee van de meest exclusieve motoren die voor geld te koop zijn: de MV Agusta F4 1000 R312 en de Ducati 1098S. Alles was geregeld, tot we enkele dagen voorafgaand aan de test werden gebeld door Jan Ykema van MV Agusta Benelux met de trieste mededeling dat de voor ons ingeplande R312 was gecrashed: total loss. Even dreigde ons afscheidskado in het water te vallen, maar gelukkig hadden we al snel een waardig alternatief: de Yamaha R1. Misschien niet zo exclusief als een MV Agusta, maar volgens velen de beste 1000 viercilinder superbike van het moment, en dus zondermeer een waardige vervanger.

Ducati 1098S versus Yamaha R1

Daar waar we normaal geproken bij het ten uitvoer brengen van dit soort testen (of eerlijk gezegd wel bij alle testen) graag de landsgrenzen overschijden bleek dat uitgerekend dit weekend geen optie. Het leek alsof de duvel ermee speelde, maar de gehele redactie had dit maal een legitieme reden om niet naar het buitenland te kunnen gaan. De een omdat ie daar recentelijk was gefilmd, de ander omdat 'ie een familiefeest had. "Nou, dan doen we het toch gewoon in Nederland," aldus een enthousiaste Mostafi, "genoeg mooie wegen in Nederland om met die fietsen te kunnen knallen." En zo geschiedde, Duitsland werd Noordholland en R312 werd R1. "Zeg, Nap, ik vrees dat jij een vet probleem hebt, want die 1098 is een onvoorstelbaar beest van een machine," aldus diezelfde Mostafi 's avonds nadat hij de fiets heeft opgehaald bij Ducati North Europe. "Die R1 van jou moet wel van héél erg goede huizen komen wil die hier van kunnen winnen."

Lang mocht de pret voor onze knuffelmarokkaan echter niet duren, nog voordat de twee fietsen tegenover elkaar konden worden gezet werden we wederom gebeld door een - ditmaal iets minder enthousiaste - Mostafi, "Zeg Nap, ik heb een serieus probleem. Ik sta bij Texaco Akermaat aan de A9 en mag niet meer verder rijden. Ik ben net gelaserd met tweehonderd kilometer per uur hier op deze katsverlaten snelweg en heb m'n rijbewijs moeten inleveren."

Tekst: Leon Nap
Foto's: Vincent Burger