Zoeken

Superbikes: het oordeel van..

Pagina 4

1 maart 2008
Inhoudsopgave
Superbikes: het oordeel van..
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Peter Beljaars

Kannone!

Net terug vanuit het Spaanse Albacete, alwaar de Motorfreaks vergelijkingstest van de meest vooraanstaande 1000 cc supersport motoren plaatsvond. Hoewel werk voor echte mannen, ik me net een kind van een jaar of 5 voel, die in een speelgoedwinkel is los gelaten om zijn 5 mooiste cadeaus uit te mogen zoeken. Moeilijk om te kiezen, want het is allemaal zo mooi, zo goed en zo verleidelijk. Chapeau!, gaat dan ook uit naar het “speelgoed” producenten die al dit moois toch weer hebben weten te ontwikkelen!
Hoewel ik zowel op de weg als op het circuit heb mogen spelen, zal ik een oordeel proberen te vellen waar de lezer in de praktijk het meest aan heeft. Denk ik.

Ducati 1098S:
Super goede machine voor het serieuze circuitwerk. Strak sturen, belachelijk goede stoppers (als beste ooit ervaren!), zeer stabiel, prima vermogensafgifte. Voor op de weg goed met prima zit qua plaatsing van voetsteunen voor de wat langere persoon (+1,88 mtr). Wel vol met de kop in de wind! Voor de kleinere rijder zijn wellicht de clipons net te sportief geplaatst waardoor je wat gezeurkrijgt op polsen, rug en nek op de langere afstanden. Goed functionerende versnellingsbak. Daarnaast komt het nut van de extra “value for money”  (+ 10.000,00 euro) op de weg nauwelijks tot uiting (o.a.kostbare remmen en vering). Wellicht functioneel voor als je enkel de blits wilt maken bij een vol terras….. Spiegels zijn ronduit overbodig. Sowieso onder je arm door kijken, maar door trillingen amper functioneel.

 Honda Fireblade:
Motor met fantastische vermogensafgifte; een echte stoot in de rug die maar door blijft gaan! Stelmogelijkheden in met name de achtervering is te beperkt, waardoor “slipping en slinding” van de achterkant onvermijdelijk bleek. Daarnaast haperingen bij het uitkomen van scherpe draaiers wat twijfels bracht aan het goed functioneren van de injectie. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat deze ervaring slechts door één collegatester werd gedeeld. Na het wisselen van motoren gedurende de wegsessie bleek de eerste kennismaking qua zit wel oké. Toch voelt het geheel een beetje brommerachtig aan. Dat gevoel wordt verstrekt door de vrij platte plaatsing van display en clipons. De lichtvoorziening is de beste van de vijf, welke in het donker een niet te onderschatte mate van belangrijkheid. Funbike voor de “wheelieking”! Mooi of niet mooi, over smaak valt niet te twisten. Punt.

Suzuki GSX-R 1000:
Met deze wat log ogende superbike was het echt wel lekker “vegen” op Albacete! Zowel vermogensafgifte als de scherpte van sturen brachten heel veel vertrouwen. De stoppers vroegen weliswaar om wat extra handkracht in gevallen dat alle zeilen bijgezet moesten worden ten opzichte van de rest. Voor op de weg is het mijn moppie onder de moppies zullen we maar zeggen! Alles klopt voor mijn lange lijf om zonder problemen kilometers te vreten. Al gebleken in onze test van 2004 en voor mij in anno 2008 nog steeds zo vertrouwd. De akra-edition die we bij ons hadden leverde daar met een verhoogd ruitje nog een extra bijdrage aan, welke ik niet mee neem in mijn eindoordeel, omdat dit voor iedere motor een optie zou kunnen zijn. Ondanks dat de soes wat log oogt, blijft hij bijzonder handelbaar, heeft hij een fijne diepe zit en biedt hij ook nog redelijk plaats aan mijn meisje. Altijd alleen op pad is ook maar zowat toch?!

Yamaha R1:
Simpelweg, het viel niet mee om vol vertrouwen lekker hard rond te gaan. Motorisch is de R1 eigenlijk wel in orde, ondanks dat ik een echte “push” van het vermogen dat vrij komt na het insturen op bijvoorbeeld het rechte eind of op het snelle stukje achter op het circuit niet kan ervaren. En ook over de stoppers op deze machine heb ik niets te klagen, zijn gewoon goed, net als de versnellingsbak. Het was echter “smeren” en “harken” aan de voorkant waardoor ik niet lekker mijn draai kon vinden op de R1. Nu zal dat best wel met wat stel- en aanpassingsactiviteiten (deels) te verbeteren zijn, maar ik neem ze in vergelijk, in eerste instantie maar even, zoals ze door onze “speelgoed” producenten zijn aangeleverd. Op de weg vond ik het een heel ander verhaal. Met ook hier alles op zijn plaats en in een net even iets rankere uitvoering als bij de Soes. Kleinere rijders hebben wellicht eerder moeite om bij de grond te komen t.o.v. de soes omdat je echt op de motor zit. Meisje laat maar thuis; gaat mijn inziens in 95% van alle gevallen niet lukken als het ritje langer dan een half uurtje gaat duren…….

Kawasaki ZX-10 R:
On-ge-loof-elijk, wat een mooi cadeau! Maar wat koop ik voor die schooonheid? Zij die mij beter kennen, weten dat er groen bloed door mijn aderen stroomt. Objectief en eerlijk dat ik ben c.q. moet zijn in deze, stelt zij, die ik zo’n warm hart toe draag, me toch enigszins teleur. Collega Nap en ik zijn het er over eens. Voor de wat groteren onder ons is de zit op de Kawa verre van optimaal. Met name qua benen- en kniëenwerk wordt het na een half uurtje op de straat al zeuren. Aanpassing met remschakelset vereist zou ik zeggen, mocht je tot aanschaf overgaan terwijl je langer dan 1,75-1,80  meet. Wel biedt de Kawa heel veel ruimte naar achteren maar dat lost het probleem bij lange na niet op. Ook ervaar ik een prettige vermogensafgifte pas vanaf een 6,5 tot 7 duizend toeren, daaronder is het mij allemaal een beetje aan de tamme kant. Onderin mag/kan sterker voor zo’n 1000. Ook in mijn circuit oordeel moet ik eerlijk zijn. Tijdens de eerste sessie met de Kawa was de baan nog nat en zelfs hier en daar behoorlijk glad. Geen omstandigheden voor een eerlijk vergelijk. Maar ook tijdens de tweede sessie op de tweede dag onder goede omstandigheden kon ik mijn draai op de Kawa niet vinden. Wellicht dat ook hier de geforceerde zithouding aan ten grondslag ligt. Jammer, want ik denk de Kawa meer te bieden heeft dan ik tijdens onze test heb kunnen ervaren. Het laaiend enthousiasme van collegae is daarvan het bewijs.

Desalniettemin, kanonne wat een kannonen! Als manneke van 5 in een speelgoedwinkel met zijn uiteindelijk mooiste 5 cadeaus. Lachend van oor tot oor, zijn geluk kan niet op! Geldt ook voor mij nu ik hier zit te typen! Een voorrecht om met deze 5 kanonnen te mogen spelen en ten opzichte van elkaar te vergelijken. Het is moeilijk kiezen, zeker als je in de hele winkel al de 5 mooiste cadeautjes gekozen hebt! Al met al, des te moeilijker om dan nog een oordeel te vellen. Wijze raad om naast je emotie (uiterlijk, merktrouw, kleur) voor de daadwerkelijke koop te zien of er even mee te spelen is…
 

Straat Top 5
1: Suzuki GSX-R 1000
2: Yamaha R1
3: Honda Fireblade
4: Ducati 1098s
5: Kawasaki Zx10r

Circuit top 5:
1: Ducati 1098 s
2: Suzuki GSX-R 1000
3: Honda 1000RR Fireblade
4: Yamaha R1, Kawasaki ZX-10 R