Zoeken

Vergelijk: Versys versus V-Strom

Pagina 5

7 maart 2007
Inhoudsopgave
Vergelijk: Versys versus V-Strom
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Verbruik

versys_v-strom_5_1.jpgVering blijft een belangrijk aspect voor – onder andere – het comfort. Zowel met de Kawasaki als de Suzuki heb je de mogelijkheid om deze naar eigen believen af te stellen. Bij de Versys is de upside down telescopische voorvork van 41mm instelbaar qua demping en veervoorspanning en de excentrisch liggende enkele schokdemper op het gebied van demping en veervoorspanning. De 43mm telescopische voorvork van de V-Strom is instelbaar qua veervoorspanning en demping. De draaiknop maakt aanpassing van de achtervering voor de soort belasting op de V-Strom wel gemakkelijk toepasbaar. De standaard afstelling is op de V-Strom meer ingesteld op de toeraspecten en comfort. De Versys voelt qua vering veel sportiever aan. Komen de oneffenheden snel achter elkaar is het misschien wat minder comfortabel, maar desondanks is het nog steeds niet slecht toeven op de Versys met betrekking tot het comfort van de vering.


De stugger aanvoelende vering op de Versys heeft wel een voordeel ten opzichte van de zachtere vering van de V-Strom. Bij gebruik van de voorrem krijg je als bestuurder een betere feedback van de remmen. De in wave uitgevoerde dubbele 300mm schijven geven die dan ook goed af. Het remvermogen van de voorrem voldoet tevens. Ook op de V-Strom voldoen de dubbele 310mm schijven qua remvermogen. Misschien zelfs nog wel iets meer dan de Kawasaki, maar doordat de feedback door de zachtere vering minder is heb je dat idee niet zo snel. Met de achterrem het juist andersom. De achterrem van de Suzuki geeft net wat meer feedback en is iets meer te doseren. Beide modellen zijn (optioneel) met ABS uitgevoerd. Er is toch goed te merken dat ook de ontwikkeling van ABS steeds maar verder gaat. Zowel op de Versys als de V-Strom werkt het ABS zoals je mag verwachten. Het systeem grijpt niet te vroeg in en als deze ingrijpt blijven de remmen goede feedback geven.

versys_v-strom_5_2.jpg
Zowel de Kawa als de Soes met ABS, wel echter verschillende types remschijven en soort voorvork. nog veel duidelijker: verschillende bandenmaat!

Als je het een systeem mag noemen, is de injectie ook zeker de afgelopen jaren alsmaar doorontwikkeld. Niet alleen de werking met betrekking tot het rijden is flink verbetert, ook het benzineverbruik wordt steeds beter. Steeds vaker lukt het motoren met injectie om 20 kilometer met een liter te doen. Ook de Versys en de V-Strom halen deze waarde, zelfs met het stevige doorrijden wat wij tijdens een testperiode regelmatig doen. Het gemiddelde voor de V-Strom bleef zelfs ruim boven de 1 op 21. Absoluut zéér netjes te noemen van de Suzuki. De Versys bleef daar een beetje bij achter, wat vooral komt door een lange rit op hoge snelheid en sportief rijgedrag. Het gemiddelde over de hele testperiode bleef daardoor hangen op een "maar" 1 op 19,3. Zou het hoogste verbruik even worden vergeten dan ligt het gemiddelde van de Kawasaki ook op een nette 20 kilometer op 1 liter benzine. Aangezien zowel de Versys als V-Strom met respectievelijk 19 en 22 liter ook een behoorlijke hoeveelheid benzine kunnen meenemen, is de actieradius van deze multi-inzetbare machines ook gewoon goed te noemen.

Verbruik 
 Suzuki V-Strom  
 Kawasaki Versys 
 Hoogst   1:19.3   1:16.6 
 Laagst   1:23.8   1:22.3 
 Gemiddeld   1:21.2   1:19.3 

versys_v-strom_5_3.jpg

versys_v-strom_5_4.jpg
Het zo goed als geen opbergruimte onder de Versys is toch wel een gemis. De V-Strom doet het hier trouwens  slechts marginaal beter. 

Als je een multi-inzetbare motorfiets hebt, is het ook handig om op meerdere manieren bagage mee te kunnen nemen. Zowel voor de Versys als de V-Strom zijn er in de accessoirelijst meerdere mogelijkheden te vinden om de motor uit te breiden met bijvoorbeeld koffers. De V-Strom is zelfs ook al in speciale uitvoering voor een meerprijs “kant en klaar” verkrijgbaar inclusief koffers en toebehoren. Toch zal niet iedereen gelijk koffers willen gebruiken maar toch bagage willen meenemen, of het nu in het dagelijks gebruik is of voor een vakantie. De V-Strom is daarvoor het meest geschikt. Onder het zadel is nog wat kleine spullen in op te bergen, en met een groot bagagerek is het gemakkelijk om spullen achterop te binden. Op de Versys is zo’n bagagerek niet aanwezig. Achterop binden kan nog wel, maar net iets minder gemakkelijk. Onder het zadel is het zelfs nog slechter gesteld. Eigenlijk is er totaal geen extra ruimte waar je kleine spullen in kwijt kan.