Zoeken

Vergelijk: Versys versus V-Strom

Pagina 2

7 maart 2007
Inhoudsopgave
Vergelijk: Versys versus V-Strom
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Anno tweeduizendzeven

versys_v-strom_2_1.jpg 

De huidige Suzuki DL650 V-Strom ABS werd vorig jaar al geïntroduceerd en is de eerste update sinds Suzuki haar in 2004 op de markt bracht. De meest aansprekende wijziging is daarbij geweest dat de fiets nu ook met ABS verkrijgbaar is. Bijna logisch aangezien ABS steeds meer op motoren verschijnt - standaard of als optie – en een motor veiliger en ook completer in het gebruik maakt. Daarnaast werden – uiteraard - de kleurschema’s aangepast. Voor de rest heeft Suzuki toch wel de stelling ‘Never change a winning team’ toegepast, en gelet op de verkoopcijfers van de V-Strom kan Suzuki met recht spreken van een winnend team. Andere veranderingen concentreerden zich dan ook vooral om de V-Strom nog beter te maken. Zo kreeg de motor een tweede ontsteker erbij en werd de timing daarop aangepast. Voor een schonere uitstoot en om aan de EURO 3 norm te voldoen, is ook het uitlaatsysteem aangepast. Daarnaast werd ook de achterbrug verlengd met 15mm om de voorkant minder licht te laten aanvoelen en de rechtuitstabiliteit te verhogen. Iets wat bij het eerste model nog wel eens als ‘minder’ werd ervaren.

versys_v-strom_2_2.jpg
versys_v-strom_2_3.jpg

Ook de Kawasaki Versys werd vorig jaar al geïntroduceerd en is voor Kawasaki een nieuw model in het ‘lichte’ allrounders segment, of - zoals Kawasaki het zelf noemt - het Dual purpose segment. Nu heeft Kawasaki natuurlijk ook de KLE500 in haar programma zitten, maar de Versys is toch geheel nieuw. Helemaal nieuw zullen de sceptici niet zeggen, want er zijn wel een paar items die we al eerder bij Kawasaki zijn tegengekomen. Het motorblok is hetzelfde als te vinden is in de ER-6n serie van Kawasaki, maar is wel aangepast voor de Versys. Het bijbehorende ‘kenmerkende’ uitlaatsysteem is ook overgenomen, net zoals de excentrisch liggende schokdemper. Maar daar houdt het toch echt wel mee op en staat er gewoon een nieuw model.

Als kloppend hart hebben Suzuki en Kawasaki beiden voor een tweecilinder motor gekozen. De V-Strom heeft een V-Twin terwijl de Versys is uitgerust met een parallel Twin. De inhoud is met 645cc voor de V-Strom en voor de Versys 649cc gelijkwaardig te noemen. De Kawasaki moet het wel doen met iets minder paardenkrachten, namelijk 64 tegen 67. Wel wordt het maximum al bij 8000 toeren per minuut bereikt en heeft de V-Strom 8800 toeren per minuut nodig om die 3 paarden meer te laten draven. Het maximale koppel bereikt de V-Strom echter weer net iets eerder. Bij 6400 toeren per minuut is dat er 61 Nm en heeft de Versys er 6800 nodig om haar maximum van 60 Nm te halen.

versys_v-strom_2_4.jpg