Zoeken

Test: Aprilia Pegaso Factory

Pagina 4

21 juli 2007
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Pegaso Factory
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Eifel à go-go

pegaso_strada_435-l.jpg

De stuureigenschappen – samen met het toch wel lage gewicht – zorgen ervoor dat hij gemakkelijk te manoeuvreren is. Van de ene bocht gelijk de andere in, is geen enkel probleem. Deze fiets heeft pegaso_strada_314-l.jpgeen enorm hoge wapfactor (nee heren, geen wipfactor). Of het nu slalommen is om allerlei obstakels heen die je in het drukke straatbeeld kunt tegenkomen, of in een smal straatje keren… het kost geen moeite. Je zult het haast gaan opzoeken. Maar ook in de Eifel, het Supermotard gevoel kwam helemaal boven toen we daar lekker aan het sturen waren. Vraag dat anders maar aan die Belgische GSX-R, Fireblade en 996 rijders die deze Pegaso even vlug dachten in te halen, maar werden geconfronteerd met een ontketende hoofdredacteur die het trio al heel ras het nakijken gaf.

Niet in laatste instantie dankzij het uitzinnige remsysteem wat Aprilia op deze Pegaso Factory heeft toegepast. Een enkele 320 mm remschijf met axiaal gemonteerde radiale remklauwen (hoezo radiaal een slimme marketingtool?), te bedienen middels een – wederom, trend? – radiale rempomp. Goed voor enorme remvertragingen, maar wel lastig te doseren. Voor je het weet heb je een blokkerend voorwiel. Een goede noodstop met 120 was kinderspel, mits enigszins gedoseerd. Ook na een lange zware dag dwars door Eifel en Ardennen, met veel remmen, bleef deze perfect functioneren.

pegaso_strada_008-l.jpgpegaso_strada_010-l.jpgEn hoe moeten we dit noemen, raxiale remmen dan maar?

Door een hoge zit en een breed stuur, krijg je al snel veel vertrouwen in de fiets. Het zadel is niet alleen verstelbaar, maar heeft zelf ook een kleine verhoging: iets naar achter verschuiven en je zit al een stukje hoger dan als je tegen de tank aan gaat zitten. Wat ook weer zorgt voor de wat sportievere en agressievere zit. Dit alles maakt de Pegaso een dijk van een fiets in een bergachtige omgeving, volgende test in de Dolomieten graag… Alles wat je nodig hebt om sportief en tegelijk te toeren, is er voorhanden. Zoals het een echte SM betaamt hoef je geen windbescherming te verwachten van deze fiets. Het kleine ruitje dat er is, dient voornamelijk om het geheel passend te maken. Daarnaast zorgt de windcirculatie voor een enorme windruis om je oren. Met mijn lengte (1.70m) zorgde dit ruitje voor flinke herrie. Stevige oordoppen in dus, maar dan nog voel je de wind om je helm circuleren.

pegaso_strada_211-l.jpg