Zoeken

Introductie: Yamaha FZ6 familie

Pagina 3

22 april 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Yamaha FZ6 familie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

De S2 familie

yamaha_fz6n_3-1.jpg 

Naast optische veranderingen werd ook het rijwielgedeelte van de S2 modellen onderhanden genomen. Het nu zwart gespoten frame bleef ongewijzigd, de achterbrug daarentegen werd compleet nieuw ontworpen. De nieuwe swingarm heeft een hexagonale dwarsdoorsnede en is opgebouwd uit gietstukken in combinatie met extrusie profielen. Naast een betere balans wist men tevens gewicht te besparen op de nieuwe swingarm. yamaha_fz6n_3-2.jpgDaarnaast werd de achteras anders gepositioneerd, en al deze modificaties moesten de motor een lichter – en dus sportiever – stuurkarakter geven. Met name bij hoge snelheid was het verschil met zijn voorganger duidelijk merkbaar. Daar waar het oude model bij hoge snelheid erg licht en vaag aan de voorzijde aanvoelde, is bij beide S2 modellen niets van deze klacht nog merkbaar.

Toch blijkt niet de achterbrug, maar eveneens gewijzigde zitpositie (het stuur werd sportiever geplaatst en het zadel werd verlaagd, waardoor het gewicht van de rijder iets naar voren is gegaan) debet te zijn aan deze positieve verandering. De nog met ‘oude’ achterbrug uitgevoerde FZ6 ABS 78Pk en FZ6 Fazer ABS, die dag twee tot onze beschikking staan, blijken qua sturen namelijk precies dezelfde verbetering te zijn ondergaan. Een ogenschijnlijk kleine modificatie met een erg positieve uitwerking. Qua stuureigenschappen is het dan ook weinig klagen aan boord van deze 2007 FZ6 familie.

yamaha_fz6n_3-3.jpg
Recht stuur maakt een wereld van verschil. Meer heeft een naakte fiets niet nodig. 

De route die voor ons is uitgezet brengt ons via een prachtige kustweg naar het heuvelachtige gebied rondom het circuit van Almeria, waar een prachtig nieuw asfaltlint tot onze beschikking is. Als er één ding is dat als een paal boven water staat, dan is dat het feit dat EU subsidies hier in Spanje wel zijn besteed. Prachtig mooie wegen, en – nog beter – amper verkeer. Zeker als we even later over een negentien kilometer lange ‘narrow and twisty road’ rijden. De FZ6 Fazer, die ik als eerste ter beschikking heb, laat zich met speels gemak over deze wegen sturen. Overstappen van de Fazer op z’n naakte variant leert meteen dat deze versie zich nóg sportiever laat rijden. De zithouding is ietwat meer op het voorwiel, precies wat je van een naakte fiets verwacht.

yamaha_fz6n_3-4.jpgDat Yamaha ervoor heeft gekozen om de FZ6 vanaf 2007 alleen nog maar met ABS uit te voeren is een positieve ontwikkeling die wij alleen maar toejuichen. In eerste instantie lijkt het ABS systeem vrij vroeg in te grijpen, maar als de banden goed op temperatuur zijn kan er toch behoorlijk hard geankerd worden voordat het systeem in gaat grijpen. Daarbij, hoe harder je rijdt, hoe harder je kunt remmen. Of, anders gezegd, hoe langer het duurt voordat de ABS ingrijpt. De voorrem, die voor 2007 is voorzien van nieuwe monobloc remblokken, heeft daarbij een goede bite en feedback naar de remhandle. Dat ABS daadwerkelijk praktischer (en dus veiliger) is dan ‘gewone’ remmen is iets wat we de volgende dag aan den lijve zullen ondervinden, als de weersomstandigheden als een blad aan een boom blijken te zijn omgedraaid.