Zoeken

Introductie: Yamaha FZ6 familie

Pagina 2

22 april 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Yamaha FZ6 familie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Gezinsuitbreiding

yamaha_fz6n_2-1.jpg
Een greep uit de Fazer familie zoals ze anno 2007 bij de dealer staan. De dikke duizend zullen we later nog op terugkomen.

Terwijl het regenwater langzaam yamaha_fz6n_2-2.jpgmaar zeker mijn kruis aan het vullen is, denk ik met weemoed terug aan dag 1 van deze introductie, toen de weersomstandigheden stukken gunstiger waren. Het was de dag dat we kennis konden maken met de nieuwste versies van de FZ6 N én FZ6 Fazer, die voor modeljaar 2007 de aanvulling S2 op de typeaanduiding hebben gekregen. En standaard zijn uitgevoerd met ABS. Tijdens de presentatie voorafgaand aan deze introductie werd het nog eens haarfijn uitgelegd; de populaire FZ6 is dit jaar in maar liefst negen! Verschillende versies leverbaar, en dat maar binnen een prijsverschil van slechts elfhonderd Euro.

Naast de S2 modellen heeft Yamaha namelijk ook nog de - ietwat geupgrade - 2006 modellen in het gamma gehouden, waarbij de naakte versie als 78 Pk uitvoering wordt geleverd (en als enige kan worden teruggetuned naar 25 kW) en de Fazer versie (net als de S2) wordt aangedreven door het 98 Pk sterke – uit de R6 afkomstige – motorblok. Waarmee Nederland trouwens afwijkt van de rest van Europa, waar de Fazer net als de FZ6 in 78Pk uitvoering in de markt wordt gezet. De FZ6 N ABS 78Pk en FZ6 Fazer ABS hebben, zoals gezegd, daarbij wel enkele modificaties ondergaan ten opzichte van 2006, maar daarover later meer.

yamaha_fz6n_2-3.jpg

yamaha_fz6n_2-4.jpg

yamaha_fz6n_2-5.jpg 

Terug naar de S2 modellen, die als FZ6 N S2 ABS (voor de naked) respectievelijk FZ6 Fazer S2 ABS (voor de gekuipte versie) door het leven gaan. Twee motoren die meer veranderingen zijn ondergaan ten opzichte van hun voorgangers dan je in eerste instantie zou vermoeden. Hetgeen niet vreemd is, zonder al te veel tamtam werden de S2 modellen het nieuwe modeljaar ingeloodst. Meest in het oog springende wijziging voor 2007 is de stroomlijn van de Fazer S2, die een veel scherpere en hogere neus kreeg aangemeten. Een betere aërodynamica stond ten grondslag van deze modificatie, daarnaast is het design nu meer in lijn met de sportievere R-series. De hoger geplaatste onderkant maakt dat het motorblok meer in het oog springt (en de fiets een sportievere uitstraling geeft, de hogere ruit moet daarbij voor betere windbescherming zorgdragen.

Motorisch bleef de S2 ongewijzigd ten opzichte van zijn voorganger. Het uit de tweede generatie R6 afkomstige motorblok is nog steeds toerengeil en wil het liefst boven de 9.000 toeren worden gehouden. En daar was, gezien de succesvolle verkoopcijfers, veel vraag naar vanuit de markt. Tenminste, als we de cijfers die Yamaha ons voorspiegelt moeten geloven. Toch kunnen we nog steeds niet warm worden van de – in onze ogen – té sportieve vermogensafgifte van de FZ6. Hij heeft (zeker ten opzichte van de concurrentie) een erg zwak middengebied, in het gebied tussen de vijf- en achtduizend toeren is voor je gevoel niemand thuis. Natuurlijk, wat de fiets in dat middengebied te kort komt wordt ruimschoots gecompenseerd zodra de – nu in FZ1 stijl uitgevoerde – duidelijk afleesbare toerenteller in de vijfcijferige regionen verblijft, maar toch. Die vijfcijferige regionen zijn namelijk nét dat gebied waar je normaal gesproken niet vaak zult begeven. Het gebied tussen de vijf- en tienduizend toeren daarentegen destemeer.

yamaha_fz6n_2-6.jpg
Wat een vette zwarte streep. Zou hier al eerder iemand zijn geweest?

yamaha_fz6n_2-7.jpg
Zo, dat werd ook tijd ook... 

Terug even naar het display, dat de tweede in het oog springende verandering van het S2 model is. Het verfoeide – van Kawasaki afgekeken – ronde display met digitale toerenteller heeft plaats gemaakt voor een strak en duidelijk afleesbaar exemplaar. Een analoge toerenteller in combinatie met een digitaal display, waar normale zaken als dubbele tripmeter, reserve tripmeter en een klokje zijn terug te vinden. Hiermee heeft Yamaha duidelijk de wensen (of klachten, net hoe je het zeggen wilt) van de klant serieus genomen, die niet bepaald te spreken was over het slecht afleesbare display van zijn voorganger.