Zoeken

Introductie: Moto Guzzi Griso 8V

Pagina 2

5 oktober 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Moto Guzzi Griso 8V
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Follow the leader

Moto_Guzzi_Griso_8V_067.jpg 

Na een korte briefing over de te rijden route van vandaag stappen we op de parelmoerwitte Griso, waar ons een keer of vier werd benadrukt dat we de testrijder van Moto Guzzi niet mochten inhalen. Hmmm, het kon vandaag wel weer eens 'van dik hout zaagt men planken' worden. Nu was dat trouwens wel het laatste wat in ons op zou komen, Moto_Guzzi_Griso_8V_ambient_32.jpgeen testrijder die als voorrijder fungeert proberen in te halen. De beste man kent waarschijnlijk elke bocht en elk putje of bobbeltje in die bocht, heeft deze wegen al duidenden keren gereden. 'Cecco, show us the way and we'll try to keep up with you,' was meer van toepassing geweest.

Nadat de sleutel in het contact is gestoken worden we - zoals we van Moto Guzzi gewend zijn - aangenaam verrast door de mooi afgewerkte en overzichtelijke cockpit. Zo kan het dus ook: eenmaal de selectieknop gevonden (dát is dus voor de niet-Guzzi rijders wel even zoeken) wordt een walhalla aan functies zichtbaar: dubbele trip meters, gemiddeld verbruik, totaal afstand en natuurlijk de gereden topsnelheid die bij onze Griso al op 233 km/u stond. Dat, én die waarschuwing vooraf, gaf ons te denken wat de toon van deze introductie zou zijn.

Moto_Guzzi_Griso_8V_GI1_6998.jpgEen korte druk op de startknop van de 8V is voldoende om het frivole achtkleps motorblok volautomatisch tot leven te laten komen. Eenzelfde systeem zoals we het ook kennen van Moto Morini en Ducati. Hetgeen wel opmerkelijk is trouwens, terwijl menig Japanner alleen gestart kan worden door én de koppeling in te knijpen én de startknop ingedrukt te houden, kan bij deze drie Italianen 'kijk mamma, zonder handjes' worden gestart, maar dat even terzijde. Na het starten valt meteen het zijwaartse kantelmoment van het 1151cc tellende 90gr V-twin blok op tijdens het stationair draaien. Alsof er iets tot leven is gekomen onder je, een paar korte gasstoten leert ons dat het blok scherp op de rechterhand reageert en dat het blok sterk naar rechts trekt, anders dan elke andere twin.

Dat de Quattrovavole behoorlijk onderhanden is genomen leerde ons de persinformatie: maar liefst 563 onderdelen werden opnieuw ontwikkeld om meer vermogen, betrouwbaarheid en meer smeuigheid uit het blok te krijgen. Het resultaat mag er dan ook zondermeer wezen: 110 pk bij 7500 tpm en een koppel van 108 Nm bij 6400tpm zijn geen verkeerde waardes voor deze Griso 8V. Het motorblok kreeg een 55% stijvere krukas en ook het systeem om de krukas te smeren werd gemodificeerd. Naast nieuwe kleppen heeft Moto Guzzi ook conische klepveren gemonteerd wat resulteerde in het elimineren van resonatie en vermogensverlies op hoge toeren.

Moto_Guzzi_Griso_8V_GI1_8533.jpg

Hmmm... lekker rustig hier vandaag.

De 50mm gasklephuizen met Mirelli injectoren zorgen ervoor dat de sappen in een rap tempo het blok in worden gespoten zodat elke verandering van de rechterhand wordt omgezet in een directe acceleratie of de-acceleratie.

Moto Guzzi claimt een topsnelheid boven de 230km/h, hetgeen dus wel overeen komt met de 233 km/u die wij in het display voorafgaand aan deze test konden aflezen. Of het daadwerkelijk zo is kunnen konden we tijdens de introductie echter niet uittesten, het bochtige traject maakte dat we niet verder kwamen dan 206 km/u. En daarbij, we mochten de voorrijder niet inhalen... (Yeah right Leon).