Zoeken

Introductie Kawasaki ZX-10R

Introductie Kawasaki ZX-10R

10 december 2007
Inhoudsopgave
Introductie Kawasaki ZX-10R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Ready to race...

ZX-10R_static_DR2_4196.jpgNog voor zijn voorganger het levenslicht had gezien werd in het diepste geheim een nieuw project gestart bij Kawasaki Heavy Industries. Een project dat voor eens en altijd gehakt zou moeten maken van de concurrentie in het felbevochten segment van de 1000cc Superbikes. Een project waarbij een motor moest worden ontwikkeld waarmee (na inmiddels bijna 15 jaar) de wereldtitel weer binnen handbereik zou moeten komen.

Dus werd voor het eerst in de geschiedenis de Ninja ZX-10R niet vanuit de tekentafel, maar vanuit het circuit geëngineerd, door een beroep te doen op WK Superbike coureurs als Régis Laconi om veel, heel veel feedback te geven in de ontwikkeling van het nieuwe model. Met slechts één doel: het ontwikkelen van een Superbike racer die met aanpassingen geschikt kon worden gemaakt voor op straat. In plaats van andersom. Volgens velen de enige échte manier om een fiets te ontwikkelen en dé manier waarop de Italianen het spel al sinds jaar en dag weten te spelen, maar dat even terzijde.

Dat de Groenen daarbij grondig te werk zijn gegaan leert ons de persinformatie die op de Mondial in Parijs werd vrijgegeven. Alles, maar dan ook alles werd tegen het licht gehouden om de van de Ninja weer dat échte Japanse vechterszwaard te maken. Dat de motor daarbij een zestal kilo’s in gewicht is toegenomen valt in het niet bij de extra paarden die men uit het blok wist te persen: veertien. ZX-10R_static_ADR1020.jpgOfwel: honderdachtentachtig Pk bij een drooggewicht van honderdnegenenzeventig kilo, hetgeen de motor een ‘power-to-weight’ ratio van 1,05 Pk per kilo opleverde en waarmee ‘Team Green’ de een-op-een grens wist te doorbreken.

Indrukwekkende cijfers die voor de zoveelste keer als kometen door mijn hersenpan schieten als ik voor de zoveelste keer ongepland en ongewild het toilet van mijn hotelkamer bezoek. Om Kawa’s groene monster aan de tand te voelen heeft de fabriek het prachtige circuit Losail van Qatar afgehuurd, en uitgerekend nu word ik overvallen door een buikloop waar de Niagara watervallen jaloers op zouden zijn. Hebben wij weer: hééft Kawasaki voor de verandering een introductie waarbij de regen eens niet met bakken uit de hemel komt vallen, krijgen we het langs andere zijde te verwerken. Nu mag volgens de groene jongens de nieuwe Ninja ZX-10R klaar zijn om te racen, maar wij hadden ons dat racen toch heel anders voorgesteld…

ZX-10R_actie_DR1_2684.jpg

Tekst: Ed Smits
Foto’s: Wout Meppelink (Target Press), James Wright, Kawasaki