Zoeken

introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

Pagina 4

23 december 2007
Inhoudsopgave
introductie: Honda CBR1000RR Fireblade
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Cruciaal Blaffend Rondhakken

Honda_CBR1000RR_08_actie_036.jpg

Hij komt me niet voorbij, hij komt me niet voorbij...

Alsof afgeluisterd bij de presentatie van Kawasaki twee weken geleden weet de Honda-man te benadrukken dat gevoel, control en rideability sleutelwoorden zijn geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe Fireblade. Dit door het rijwielgedeelte zo optimaal mogelijk uit te balanceren. Het rijwielgedeelte werd aangepast door meer flex toe te passen, wat voor een zacher en gemakkelijker stuurgedrag moest zorgen. Daarbij werd, daar waar mogelijk, behoorlijk de kaasschaaf gehanteerd. Met als resultaat een snaarstrak, licht sturende 1000RR, hetgeen goed te merken was op het technisch moeilijke circuit van Losail. Met name in de snelle bochtencombinaties heeft de Blade ten opzichte van zijn voorganger veel aan stabiliteit en gevoel gewonnen. Terwijl ook omgooien in links-rechts combinaties de fiets verbluffend eenvoudig afgaat. Honda_CBR1000RR_08_statisch_068.jpg Meer dan een tandenborstel zul je niet kwijtraken, maar 't ziet er zondermeer cool uit. Met name de rechts-links-rechts combinatie halverwege het circuit, waar een dip in 't asfalt extra roet in het eten wil gooien wist de Fireblade met gemak te nemen. Toch was met name het insturen in eerste instantie erg wennen, de ietwat gevoelloze voorkant zorgde ervoor dat we vaak te voorzichtig (en dus langzaam) instuurden. Terwijl de BT015's waar we de eerste twee sessies mee reden en de BT002's die daarna werden gemonteerd op geen gebrek aan grip waren te betrappen.

Nu gebiedt de eerlijkheid ons te vertellen dat de 'wennen aan de baan' factor in combinatie met de standaard straatafstelling waarmee we de eerste sessie de baan op werden gestuurd hier voornamelijk debet aan waren. Naarmate de dag vorderde en de fiets van straatrubber en -setup omgezet werd naar circuirrubber met dito vering-setup ging de fiets steeds beter en vertrouwenswekkender sturen. In de laatste sessie kwam de potentie van de 2008 1000RR écht tot zijn recht: bergen grip en een flinke stabiliteit wat ons het gevoel gaf dat frame en rijwielgedeelte probleemloos 50 pk extra zou kunnen verwerken.

Constant Bruut Rammen met Kenan Sofuoglu

Honda_CBR1000RR_08_statisch_069.jpg

Overzichtelijk en goed afleesbaar, ook bij 275 km/u. Nu alleen nog een versnellingsindicator en we hebben niets meer te zeuren.

In een oogopslag lees ik 285km/h af van het digitale display, als nét na de kerbstones het anker vol moet worden uitgegooid ten einde bocht één op de juiste manier in te kunnen sturen. Vol ankerend ram ik de versnellingsbak drie versnellingen terug, om werkelijk met lichtsnelheid voorbij gestoken te worden door een ontketende Hannspree ten Kate rijder op een zwart-rode Fireblade. Als in slowmotion weten mijn hersenen dit moment te verwerken en herken ik in deze Hannspree coureur niemand minder dan WK Supersport coureur Kenan Sofuoglu. Later dan laat drie versnellingen terugrammend, zijn slipperclutch, achterrem en voorrem in perfecte harmonie samenwerkend met als gevolg een waanzinnige slide van 100 meter recht op de Apex af. Nu is voorbijgestoken worden door een wereldkampioen niet iets om je voor te schamen, Honda_CBR1000RR_08_statisch_061.jpg Van welke kant je het ook bekijkt. maar op deze manier werkelijk te bizar voor woorden. Wát vet zeg! De rookontwikkeling van de achterband gaf een penetrante maar toch ook zaligmakende geur van verbrand rubber. Nog voordat de gedachte 'dat haalt 'ie nooit' door mijn brein is geflitst weet 'Il Turko' de Blade via het diepste puntje van de bocht met een vette powerslide de bocht uit te lanceren, op weg naar bocht twee om met de noorderzon te verdwijnen.

Hoe kort doch heftig deze show mocht duren, het deed me denken aan Rossi's legandarische woorden ten tijde van het tweetakt 500cc tijdperk op de Grand Prix van Brno, toen de Italiaan op een soortgelijke show werd getrakteerd door Gary McCoy. Overbodig te vertellen dat we even het spoor volledig bijster waren, zo verpletterend was de indruk die Kenan op ons achterliet. Tijd dus de toekomstig WK Superbike coureur eens voor tips & trucs te benaderen. De Turk, die in voorbereiding op het komend seizoen veel kilometers wil maken met zijn nieuwe wapen, weet te vertellen dat "it's easy to slide on the exit and brake late to the apex," maar dat hadden we al gezien. Of hij dát niet in ietwat gereduceerd tempo wil herhalen, zodat we er zelf ook iets van op kunnen schieten. Honda_CBR1000RR_08_actie_058.jpg Kenan is okay olé olé,
Honda is okay olé olé,
De daarop volgende sessie voegt de wereldkampioen daad bij woord en worden we getrakteerd op een 'slippen en sliden' show die zijn weerga niet kent. Opvallend is hoe ontzettend krappe lijnen hij weet te rijden. Lijnen die aanvankelijk onmogelijk lijken, maar onder het motto 'als hij het kan, moeten wij het ook kunnen' proberen we diezelfde - in eerste instantie als onmogelijk aanvoelende - krappe lijnen, maar naarmate de sessie (en het zelfvertrouwen) vorderdt gaat dat steeds gemakkelijker en voelen we ons steeds beter op de nieuwe Fireblade.

Na twee sessies de eer te hebben gehad met een wereldkampioen op pad te gaan zijn ons een paar dingen duidelijk geworden. Allereerst hoe onbeschoft hard (en plat) je met straatbanden een sessie lang kunt rijden, en dat de term "it's easy to slide on the exit" ons tot in lengte van dagen bij zal blijven. Waarmee alles over de rijkwaliteiten van Kenan én de nieuwe Blade is gezegd, want met een standaard straatfiets zó rondrammen is zondermeer bijzonder te noemen. Honda had het niet beter kunnen verwoorden; total control, more rideability, better feel, we zien het voor onze neus gebeuren. De 177 Pk en 113.8 Nm tellende nieuwe Fireblade is niet alleen snel, maar heeft 'controle' weer naar het volgende nivo getild.

Honda_CBR1000RR_08_actie_036.jpg

Hij loopt niet bij me weg, hij loopt niet bij me weg...