Zoeken

introductie: Honda CBR1000RR Fireblade

Pagina 2

23 december 2007
Inhoudsopgave
introductie: Honda CBR1000RR Fireblade
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Design

Honda_CBR1000RR_08_statisch_036.jpg

Je vraagt je af hoe Hirofumi Fukunaga, projectmanager van de nieuwe Honda Fireblade 1000RR, op dit idee gekomen is. Die ronde lijnen in de neus, en vanaf de zijkant een strakke lijn naar de onderkant; dat is - zeker voor Japanse begrippen - behoorlijk gewaagd. Toch, als je de fiets ook van voren bekijkt dan zie je hoe smal Hirofumi de 999,3 cc tellende viercilinder heeft weten te ontwerpen. Vanaf de zijkant mag de fiets misschien minder fotogeniek zijn, maar bekijk de fiets in het echt dan zul je zien dat het design gewoon klopt, en dan praten we nog niet eens over de HRC uitvoering. Kleine details zoals bijvoorbeeld de stadslichten die naast de koplampen zijn geplaatst en die fiets weer nét dat beetje extra geven. Tijdens het rijden zal de koplamp je weg Honda_CBR1000RR_08_actie_013.jpg I`m a firestarter, twisted firestarter,
You're the firestarter, twisted firestarter
verlichten met één lamp en de andere wordt bijgeschakeld in vorm van groot licht met je linkerwijs vinger of duim, knipperlichten zitten in de zijspiegels en dat heeft als voordeel dat ze én goed zichtbaar van voren zijn én als je de fiets voor het circuit wilt gebruiken je erg makkelijk de zaak kan verwijderen zonder allerlei gaten in je kuip.

Alles oogt zeer compact en kort, naast de neus heeft Honda ook de achterkant volledig gerestyled met als resultaat een kort kontje en een compacte maar fijne buddyseat. Wil je nog even luxer zitten dan heeft Honda in het accessoire-pakket een E-cushion seat (prijs ca. 300 Euro) opgenomen dat nog beter dan een gel zadel schijnt te zitten. Helaas kunnen we dit niet bevestigen, aangezien de einige van dit zadel voorziene fiets daar als demo-accessoires-fiets was neergezet en dus niet rijdbaar was. Even plaatsnemen gaf niet direct het 'Corbin-zadel' gevoel, dus zullen we dat even voor kennis aan moeten nemen. Later komen we nog even terug op de accessoires die Honda nog meer in het pakket heeft.

Honda_CBR1000RR_08_statisch_062.jpg Terugkomend op het nieuwe smalle kontje van de 1000RR valt direct op dat de seatpipes zijn ingeruild voor een 'traditioneel' uitlaatsysteem. Reden voor deze keuze is simpel, door het verlagen van het uitlaatsysteem krijg je meer massacentralisatie, en daardoor meer rijdersstabiliteit én dus meer controle. Dat het nieuwe uitlaatsysteem voldoet aan de nieuwe milleu-eisen twijfelen we niet aan, toch klinkt het standaard geluid erg vriendelijk en iets te lief naar onze smaak, waardoor er toch een stukje emotie wordt weggenomen.  Net als wat we twee weken geleden op de ZX-10R ervoeren. Misschien een cursus sound-engineering volgen bij Suzuki of Yamaha, die dit spel briljant weten te spelen. Honda weet ons echter te vertellen dat men alles heeft gedaan om CO2 reductie te realiseren, om zodoende het broeikaseffect in te dammen.

Design komt ook terug in het nieuwe logo op de tank waarmee Honda meer elan wil uitstralen, of bijvoorbeeld de cockpit. Een nieuw design, lekker fris met een mooi lettertype en een rode gloed in de avond en als toetje een mooie zilveren rand om de tellerpartij. Een teller die, zo merken we al snel, onder alle omstandigheden en snelheden uitblinkt in afleesbaarheid. Uit het digitale display is alle broodnodige informatie, zoals triptellers, dagtellers, brandstofmeter en temperatuurmeter, af te lezen, enkel een versnellingsindicator (die steeds meer gemeengoed begint te worden) ontbreekt. Jammer...