Zoeken

Introductie: Honda CBF600 (S)

Pagina 5

5 december 2007
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBF600 (S)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Wie stout is... nog meer lekkers!

CBF600SHonda had voor deze testsessie een mooie route uitgezet. Maar, zo eigenwijs als journalisten soms zijn, ontstond toch het idee om hier van af te wijken. Op de uitgedeelde kaart stonden nog een paar wegen welke - zoals kinderen Sinterklaas toezingen om niet hun huis voorbij te rijden - schreeuwden om bereden te worden. Een gedeelte hiervan bestond uit minder mooi asfalt. Veel hobbels en oneffenheden testte de vering op de proef. En met een ruime voldoende slaagde de CBF hiervoor. Bij het vorige model was zeker de voorkant aan de zachte kant. Bij dit model is daar weinig sprake van. Bij stevig remmen duikt de motor niet zo ver meer in en de oneffenheden worden gemakkelijk verwerkt. Als de hobbels van groter formaat zijn, wil de CBF wel iets gaan zoeken, zonder overigens de weg te verliezen. De voorvork is bij dit nieuwe model beperkt instelbaar, maar tijdens deze dag ontstond nou niet het idee dat er gelijk veel aan gesleuteld hoefde te worden. Behalve het verwerken van de oneffenheden, gaf deze ook genoeg comfort en goede rijeigenschappen bij verschillende ondergronden en rijstijlen.

CBF600SWat al op de oude versie te vinden was - de instelmoge-lijkheden van het zadel en windscherm - is ook geble- ven op het 2008 model. In tegenstelling tot de rest van het concept van de CBF600, gaat de term 'gemakkelijk' hier niet voor op. Het is zeker wel te doen, maar de filosofie van Honda is dat van deze instelmoge-lijkheden maar eenmalig gebruik wordt gemaakt. Eenmaal de juiste gevonden, hoef je het ook niet meer te veranderen. Tijdens de ochtendsessie stond alles in standaard hoogtes. Bij de lunch stond een bataljon aan monteurs klaar om de hoogtes aan te passen aan de wensen van ons. Omdat met mijn 1,80m de voetjes erg gemakkelijk aan de grond waren te krijgen en de knieën aardig hoog zaten, werd het zadel voor mij hoger gezet. Ook het ruitje ging met 50mm omhoog. Het hogere zadel zat voor mij beter, Omdat het zadel smaller is geworden, blijft het gemakkelijk om de voeten aan de grond te krijgen. Ondanks dat we een aardige tijd op de motor hebben gezeten, had ik deze keer geen last van het zadel. Voor de 'vulling' van het zadel is een ander soort foam gebruikt om gemakkelijker langere ritten te kunnen maken. Bij mij werkte dat!

Om de CBF600 nog meer naar eigen wens te kunnen aanpassen, is er ook een uitgebreid accessoirepakket voor deze Honda beschikbaar.  Onder ander zijn verkrijgbaar:

  • CBF600SBagagerek met handvaten en bevestiging voor topkoffer
  • 45 liter topkoffer
  • 35 liter topkoffer
  • 29 of 33 liter zijkoffers
  • Binnentassen voor de top- en zijkoffers
  • Tanktas
  • Alarmsysteem
  • Flyscreen (voor de 'naakte' CBF600)
  • Tankpads
  • Handvatverwarming
  • U-lock
  • Bagagenet
  • Motorhoes
  • Chromen decoratie ringen dashboard ('naakte' CBF600)