Zoeken

Vergelijk: Moto Guzzi Norge 1200 vs Yamaha FJR 1300

Pagina 4

17 november 2006
Inhoudsopgave
Vergelijk: Moto Guzzi Norge 1200 vs Yamaha FJR 1300
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Reisinformatie

Het hele gevoel achter de fietsen kan - binnen het genre - haast niet verder uit elkaar liggen; waar Yamaha opteert voor het zoveel mogelijk een geheel maken van de motor en dus kapjes, klepjes en nog meer beschermende maatregelen toepast, kiest Moto Guzzi voor meer openheid door juist op onverwachte plaatsen geen kunststof toe te passen. Daarbij werken de chromen accentjes die lukraak over de motor uitgestrooid zijn nog eens mee aan deze illusie. Met zowel cilinderkoppen als uitlaatbochten door uitsparingen in de stroomlijn priemend blijft van die stroomlijn een Parmezaanse gatenkaas over die wonderlijk genoeg vanuit standpunt A een volledig gekuipte toerfiets laat zien, en tegelijkertijd vanuit standpunt B juist de indruk wekt zomaar het hele blok te kunnen zien en derhalve slechts een (flinke) topkuip te bezitten.

De hoeveelheid vlakken die de kuip rijk is maken het geheel wel iets minder strak dan de Japanse equipe, maar dat is puur een kwestie van smaak. Eigenlijk is het uiterlijk van een dashboard ook iets wat staat of valt bij de smaak van de berijder, maar de informatievoorziening is eenduidig en bij beide motoren dik in orde. Yamaha gaat voor de strakke en zakelijke aanpak, maar met benzinemeter, gearindicator, meerdere tripmeters en kunstjes daaromtrent, temperatuur en nog het een en ander valt er weinig af te geven.

Moto Guzzi doet het met nog wat meer aandacht voor stijl. Op het eerste gezicht lijkt een symmetrische drie-klokken-opstelling, maar daar heeft men heel vernuftig een leuk digitaal displaytje in verwerkt. De hoeveelheid informatie is er niet minder om, en de scheiding binnen het display is gelijk een scheiding tussen 'heel belangrijke' en 'net wat minder belangrijke' informatie... scheelt toch zoeken.