Zoeken

Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000

Pagina 5

3 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

MV Agusta F4 1000

Als er één ontwerper is die zich ruim tien jaar geleden onsterfelijk heeft gemaakt, dan is het wel Massimo Tamburini. De man in dienst van Cagiva die verantwoordelijk was voor Ducati"s 916 en, nadat Ducati door de Texas Investment Group werd uitgekocht, zijn werkgever trouw bleef en dientengevolge afscheid moest nemen van Ducati. Het verhaal is inmiddels meermaals verteld en in de geschiedenisboeken bijgeschreven. Cagiva haalde MV Agusta van stal en wat de opvolger van de 916 had moeten worden werd  uiteindelijk MV Agusta"s F4. Een motor die inmiddels alweer bijna 10 jaar geleden voor het eerst zijn levenslicht zag en sinds die tijd nog steeds ongewijzigd is. En dat mag toch wel zeker uniek worden genoemd. Daar waar andere merken zich elke twee of drie jaar genoodzaakt zien een compleet nieuw model op de markt te zetten, is de MV Agusta F4 vanaf het prille begin ongewijzigd gebleven. Natuurlijk, updates en specificaties daargelaten, maar qua design staat hier nog steeds dezelfde motor die destijds op de beurs in Milaan aan de wereldpers werd voorgesteld.

Dat de F4 uiteindelijk gezinsuitbreiding zou krijgen in de gedaante van deze F4 1000 was uiteindelijk slechts een kwestie van tijd. Het zevenenhalf segment zit, sinds de terugtrekking van de fabrieken uit het WK Superbike eind vorige eeuw, behoorlijk in het slop en daar hadden de Italianen ook mee te kampen. De steeds populairder wordende 600cc supersport klasse en de revival van de dikke duizend leek Cagiva dan ook funest te worden. De zevenenhalf was nog steeds dé exclusieve motor uit het land van spaghetti Bolognese, maar was zeker qua prestaties door de tand des tijds ingehaald. Dus was het tijd voor de heren bij Cagiva om uit een nieuw vaatje te tappen en zo geschiedde. Men vergrootte de cilinderinhoud naar nu 998cc en zette daarmee een nieuwe maatstaf in de Superbike scene.

Het lot had ditmaal bepaald dat ons deze blauw/grijze uitvoering ter beschikking werd gesteld, iets waar wij achteraf geheel niet rouwig om waren. Iedereen rijdt een rode MV, dus ben je in deze uitvoering nóg exclusiever onderweg dan in die standaard kleuren. Of, anders gezegd: in tegenstelling tot alle voor normale stervelingen onbetaalbare gelimiteerde uitvoeringen die het - naast een berg carbon - vooral ook van hun aparte kleurstellingen moeten hebben staat hier een aparte uitvoering die (voor MV Agusta begrippen) wel betaalbaar is. Toch waren de meningen onderweg daarover wel verdeeld, net als een Ferrari schijnt volgens velen een MV Agusta ook rood te moeten zijn. Toch konden wij ons niet aan de indruk onttrekken dat deze MV Agusta meer aandacht trok dan in eerder stadium de rode uitvoering. Al was het maar om te zeggen dat ze de rode toch mooier vonden.

Dit vonden we goed
Rijwielgedeelte
Vermogensafgifte

Dit vonden we minder
"Vacuum effect bij gas dicht
Aan/uit reactie EBS