Zoeken

Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000

Pagina 3

3 mei 2006
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 1000 vs. Suzuki GSX-R1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Suzuki GSX-R1000

Er is al veel gezegd en geschreven over Suzuki's laatste wapen in het 1000cc segment. Had zijn voorganger in 2002 al een spreekwoordelijke mokerslag richting concurrentie uitgedeeld, deze 2005 versie deed het nog eens dunnetjes over. En dan hebben we ons nog voorzichtig uitgedrukt. Je zou eerder zeggen dat Suzuki de anderen een nekslag had  toegediend, zeker gezien het wereldwijd succes dat deze motor in de diverse kampioen- schappen heeft mogen oogsten. En niet alleen in de professionele racerij, ook in de diverse circuit- testen die direct na introductie werden georganiseerd ging de GSX-R1000 K5 al snel met de hoofdprijs vandoor.

En dat was ook wel hard nodig, want sinds het begin van het WK Superbike was het de heren engineers uit Hamamatsu niet gelukt een succesvolle winnaar neer te zetten. Om maar niet te spreken van het debacle dat 500cc cq. MotoGP heet, want daar is het sinds het vertrek van Kevin Schwantz nog steeds een kwestie van "aanmodderen". Die ene wereldtitel van Kenny Roberts Jr. daargelaten. Maar terug naar de Superbikes: meer dan vijftien jaar lang deed Suzuki een beroep op de GSX-R750, maar alle marketingkreten als Born to win ten spijt werd de motor niet datgene waar men in Hamamatsu op had gehoopt. Sterker nog, enkel Bimota is in de constructeurs-eindstand van het WK Super- bikes ooit lager geeindigd, en dat kwam alleen omdat de fabriek het na een paar wedstrijden noodgedwongen voor gezien moest houden. Tot de regelementen werden aangepast en viercilinders ook maximaal 1000cc mochten hebben. Daarnaast was er op staat nog een andere plaaggeest die sinds eind vorige eeuw zich de koning van de zware klasse mocht noemen: de Yamaha R1. En dus was het tijd om kei-, maar dan ook keihard terug te slaan.

Men had bij Nimag geen betere keuze kunnen maken dan ons de Black Edition ter beschikking te stellen voor deze vergelijkingstest. Niet alleen is het voor mij persoonlijk zondermeer de geilste uitvoering die je kunt kopen, reacties onderweg leerde ons dat die mening door sportief motorrijdend Nederland en Duitsland daar precies eender over denkt. (En niet voor niets natuurlijk dat de "Hoegee Speciaal" Yoshimura uitvoering ook in "dark" is uitgevoerd.) Het geeft de motor een brute, magische en exclusieve uitstraling die het sportieve karakter van de fiets alleen maar onderstreept.

Dit vonden we goed
Vermogen
Anti-hop

Dit vonden we minder
Remmen
Voorvering