Zoeken

Test: Ducati Paul Smart 1000LE

Pagina 2

24 oktober 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Paul Smart 1000LE
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Paul Smart 1000

Paul_Smart_Replica_2_1.jpg 

Tweede versnelling, het gaat wat sneller. Godzijdank, de redactionele Ducati Paso heeft het er maar moeilijk mee op haar oude dag en snakt naar rijwind en koeling. Moet niet veel langer duren, kraakt de koppeling en schreeuwt de temperatuur meter. We hebben even “vrij baan”, maar liefst een metertje of 100. Voldoende voor het moment om even later weer verplicht in te mogen voegen. Voor me op de rechterweghelft ontwaart mijn blik een “jaren 70” model caravan voortgetrokken door een metallic bruine Opel Kadett, eveneens afkomstig ergens uit diezelfde periode. Zowel caravan als Kadett hebben duidelijk ooit betere tijden gekend. ”All-american collectable store” prijkt er op een grote sticker op de caravan? Als ik stilsta naast het bestuurders raampje valt mijn blik op de hoogblonde bestuurster van het geheel…retro-chick ten voeten uit! Cool om te zien en in ieder geval in Paul_Smart_Replica_2_2.jpgheel wat betere staat dan datgene waarmee ze onderweg is. Retro chick kijkt me even aan en haar gezicht spreekt boekdelen..ook zij heeft er schoon genoeg van, al kan een snelle glimlach er wel vanaf.. Tof, zo'n meiske..anders dan anders en zo ontzettend “seventies” maar ik moet door en maan de bokkende Paso tot meer snelheid.

Paul Smart
Replica"s van beroemde of succesvolle race motoren zijn niks nieuws..zeker niet bij Ducati. Paul Smart won op glorieuze wijze in 1972 een 200 mijls race op het circuit van Imola op een 750cc Ducati. Geheel onverwacht eigenlijk maar door de overwinning liet de door chief engineer Fabio Taglioni ontworpen krachtbron al meteen haar potentieel zien. Voorafgegaan door de Yellow Sport verscheen in 1974 de Ducati 750ss , in feite de eerste replica van de motor waarmee Paul Smart geschiedenis had geschreven. Een sportfiets pur sang en in feite de voorvader van alle daarna komende Ducati Supersports. Slechts 401 exemplaren werden er gebouwd van de 1974 750ss.

Hailwood
In 1978 won Mike Hailwood op een 900cc Ducati de beroemde races op het eiland Man. Wederom een zeer welkome overwining voor Ducati. Niet veel later verscheen de Ducati MHR(Mike Hailwood Replica) die het destijds noodlijdende Ducati weer op de kaart zette. Rond de eeuwwisseling zag de tweede (en bij het grote motorpubliek meest bekende) Paul_Smart_Replica_2_3.jpgMike Hailwood Replica het levenslicht. Slechts 2010 begerenswaardige exemplaren van de door designer Pierre Terblanche ontworpen motorfiets werden geassembleerd.

2003
In 2003, meer dan 30 jaar na de overwinning van Paul Smart laat Ducati een drietal nieuw te introduceren modellen zien. Een frisse wind lijkt eindelijk te zijn gearriveerd. De GT1000, de op de klassieke yellow-sport gebaseerde Sport1000 en als derde een wel heel bijzonder motorfiets in jawel…een gelimiteerde oplage. 2000 stuks, zilvergrijs van kleur, luisterend naar de naam Paul Smart1000. Een samensmelting van heden en verleden. Van modern en klassiek. Overgoten met traditie, racerij en exclusiviteit. Een replica van de 1972 Paul Smart racer, of wellicht toch meer van die eerste eveneens zilvergrijze 1974 750SS.

Paul_Smart_Replica_2_4.jpg 

Een motorfiets in de buitencatagorie... geen rasechte supersport, geen klassieker, meer een mix van meerdere categorieën. In ieder geval wederom gelimiteerd en overladen met geschiedenis. Een motorfiets met een verhaal blijkbaar...