Zoeken

Test: Ducati Multistrada 1100

Pagina 5

21 november 2006
Inhoudsopgave
Test: Ducati Multistrada 1100
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Vele wegen

Filerijden en volgas op de Duitse autobahn zijn beide goed te doen. Echter zit tussen die twee extremen nog en legio aan mogelijkheden. Over het algemeen zijn dat ook de situaties waar je vooral wilt gaan motorrijden. Veel (soorten) wegen dus! en laat Multistrada dat nou net eens betekenen. Net als in de file, waar de snelheid laag ligt en de bewegelijkheid van de 1100 naar voren komt, wordt met hetzelfde gemak in de stad gereden. En ook buiten de stad gaat de Ducati met hetzelfde gemak door. Of het nu kronkelige (dijk)wegen zijn of de wat minder interessantere rechte wegen, de 1100 neemt ze als een heet mes door boter.

Het gekozen spoor wordt zonder morren gevolgd en aangezien ook de geometrie ten opzichte van de 1000DS niet is veranderd zijn de stuureigenschappen gelijk gebleven. In langzame bochten is het dan ook soms nog een beetje werken maar zit er wat meer snelheid in dan lijkt het allemaal wel vanzelf te gaan. Het rijden gaat met de beleving van een tweecilinder motor; niet alleen het geluid, maar ook zeker de voelbare bewegingen en trillingen. Te weinig om er last van te hebben of irritant te zijn, genoeg om het leven in het blok te laten merken. Om ervoor te zorgen dat er minder trillingen in het stuur worden doorgegeven, is deze nu in rubbers gemonteerd.

 Invloed
Deze keer hebben we het niet gehad over stepjes en andere onderdelen die al snel aan de grond zaten. Dit zal echter niet liggen aan verbeteringen van de 1100, maar wel aan de weersomstandigheden. Met temperaturen van amper 10 graden Celsius wordt serieus sportief sturen niet snel gedaan. De banden worden dan niet zo gemakkelijk warm en daar hou je toch rekening mee. Ondanks dat blijft de gang er goed inzitten en gaat het nemen van bochten met een groot gemak. Het L-twin blok is luchtgekoeld maar heeft toch een temperatuurmeter in het dashboard zitten. Met de koudere temperaturen is dan helemaal goed te zien wat de buitentemperatuur voor invloed heeft op het motorblok. Het duurt enige kilometers voordat er überhaupt een temperatuur wordt aangegeven (40°C daaronder LO, red.), en je ziet meteen dat, ook als je de motor warm gereden hebt, de temperatuur gemakkelijk zakt als er even rustig aan wordt gedaan en de motor minder belast wordt.

Instelbaar

De Multistrada is ondanks de langere veerwegen - voor en achter respectievelijk 165 en 141mm - wel echt georiënteerd op het asfalt. Natuurlijk zijn zandpaden nog wel te nemen, maar voor echt off road rijden is de 1100 niet echt geschikt. In tegenstelling tot de 1000DS is op de 1100 de vering geen SHOWA meer, maar is er voor een Marzocchi 43mm upside down voorvork gemonteerd en achter een Sachs monoshock. Beide zijn volledig instelbaar en zijn op een sportieve rijstijl ingesteld. Maar ook als er veel oneffenheden of obstakels als drempels zijn - waar we in Nederland zeker geen tekort aan hebben - heeft de 1100 er niet veel moeite mee. Zeker omdat de vering volledig instelbaar is, kan je gemakkelijk naar eigen smaak ze instellen. Het kan natuurlijk beter en stel je hogere eisen aan de vering, dan is er natuurlijk altijd nog de "S" uitvoering, uitgerust met de Öhlins.