Zoeken

Test: Aprilia Pegaso 650 Strada

Pagina 2

4 december 2006
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Pegaso 650 Strada
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Historisch

Nu is de Aprilia Pegaso zelf nog niet direct een mythe, maar "zoals Aprilia het zelf ook zegt" al wel een historische motorfiets. Toch al in de vorige eeuw werd de Pegaso geboren, namelijk in 1990. Eigenlijk al iets eerder, maar dat was nog een 125 en meer bedoeld voor de zestienjarigen. In die periode werden de all road achtige motoren steeds populairder in zowel een als twee cilinders. Voor de Pegaso - toen nog een 600 - werd gekozen voor een eencilinder Rotax motorblok en het had toentertijd 46 pk tot haar beschikking. Twee jaar later werd het de Pegaso 650. In de loop van de tijd zijn er niet veel veranderingen geweest. Natuurlijk zijn er regelmatig updates geweest en cosmetische veranderingen, maar ook dat valt, voor een motor die reeds 16 jaar op de markt is, mee.

Plaats gemaakt
Een van de grotere veranderingen zal toch wel de update van vorig jaar zijn geweest. Onder andere het motorblok is toen vernieuwd. Of beter gezegd, er word een ander motorblok gebruikt voor de aandrijving. Het Rotax motorblok heeft plaats moeten maken voor hetzelfde blok dat Yamaha gebruikt voor de XT660 en de MT-03. Het aantal cc is hierdoor iets toegenomen en daarbij heeft het mythologische paard nu 50 paarden die staan te trappelen bij 6250 toeren. Deze zorgen voor een vermogen van 61 Nm bij 5200 toeren.

Trail
Maar het is niet alleen gebleven bij een ander motorblok gebruiken. Ook cosmetisch is de Pegaso onder handen genomen. Het uiterlijk mag er wezen met - zoals we gewend zijn van de fabrikant uit Italië - de leeuw verwerkt in het design. Het oranje valt op en de combinatie met de blauwe, sportief uitziende velgen is een geslaagde combinatie. En, zoals Aprilia wel vaker heeft gedaan met haar all roads, er is ook een 'avontuurlijkere' versie verschenen, namelijk de Pegaso 650 Trail. Een hogere zit, gebruik van spaken, andere vering en andere banden zorgen ervoor dat nog gemakkelijker allerlei soorten paden gekozen kunnen werden voor nog meer avontuur.

"Weg"
De Strada is zeker niet minder avontuurlijk, maar zoals de naam het al zegt is de toepassing meer op de 'weg' toegespitst. Ondanks het all road uiterlijk - wat ook neigt naar de looks van de eerste supermotards die verschenen - valt gelijk de lage zit op. Met 'maar' een zithoogte van 780mm is de Strada zeker voor de kleineren onder ons ook toegankelijk. Onze hoofdredacteur - die zelf niet al te groot is - kwam en zat er nog gemakkelijk op. Het drooggewicht van 168 kilogram is er ook één waar je mee kan thuiskomen en zeker het zal zeker de bewegelijkheid en manoeuvreerbaarheid ten goede komen.