Zoeken

Sneak Preview: Suzuki GSX-R600

Pagina 3

13 februari 2006
Inhoudsopgave
Sneak Preview: Suzuki GSX-R600
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Rij-impressie

Hadden we al gezegd dat het ijs- en ijskoud was in Almeria? Bij deze: tijdens de sneak preview was het koud in Almeria, meer dan een paar graden boven nul was het niet en dat zijn geen fijne temperaturen om hard te remmen cq. accelereren, laat staan extreme hellingshoeken aan te nemen. De onverwachte sneeuwval maakte dat de van oorsprong 200 kilometer lange tocht behoorlijk moest worden ingekort. Dat en het feit dat ze ons met onderkoelingsverschijnselen waarschijnlijk al na 50 kilometer af hadden kunnen voeren. Natuurlijk, ik hoor je al denken: "Watje, zou koud is twee graden boven nul toch niet?" Met een Ruka allweather outfit niet nee, maar in je raceoverall met zomerhandschoenen wordt het ineens een heel ander verhaal. Afijn, terug naar de route die voor een groot gedeelte nat was geregend. Het asfalt was - net als ondergetekende - koud, maar dat mocht de pret niet drukken. Ik zat per slot van rekening in het normaal gesproken altijd zonnige Spanje op de Suzuki GSX-R600, en dat nog voor de officiele launch eind deze maand.

Soeplesse
Bij het starten en het wegrijden valt het meteen op hoe lekker smeuig dit blok aanvoelt; even een streepje gas erbij en de versnelling is meteen aanwezig. Sterker: ik vroeg me zelfs nog even af ze ons niet stiekem die nieuwe GSX-R750 hadden meegegeven, zoveel trekkracht heeft deze zeshonderd onderin... Het asfalt is inmiddels opgedroogd, wat maakt dat ik - eindelijk - even een acceleratie proef door alle versnellingen heen kan doen.  Remmen tot stilstand, terug naar de eerste versnelling, koppeling en GASSSS. de versnellingsbak laat zich soepel door de versnellingen schakelen, waarbij rond de 15.500 toeren de begrenzer een einde aan de pret maakt. Een blik op de digitale snelheidsmeter leert mij dat ik inmiddels een ietsiepietsie de maximumsnelheid overtreed: 250 km/u op de teller. Kijk... dat voelt goed aan. Wat loopt die Soes mooi door zijn toerengebied heen, zonder gezeik van even inhouden, nee gewoon in een ruk telkens door tot aan de begrenzer toe. De rij-sensatie wordt daarbij onderstreept door het in- en uitlaatgeluid.  In tijdsbestek van één jaar is het trend geworden om korte einddempers (a la de MotoGP) te monteren, wat als voordeel heeft dat je nu zelf bovenop het geluid zit. Dat en het waanzinnige inlaatgeluid maakt dat de sound-engineers tevreden zullen zijn over het eindresultaat van deze GSX-R.

Remmen

Om van 250+ naar 0 te gaan hebben we de radiale rempomp samen met de radiale remklauwen flink losgelaten op de 310mm ronde schijven. Zelfs onder deze extreem koude weersomstandigheden had ik hier weinig op aan te merken, niet vreemd als je nagaat dat de zeshonderd nu dezelfde remmen heeft als de duizend. Zeker de eerste dag remde deze GSX-R600 beter dan de Yoshimura 1000 met Lucas schijven, die al eerder aan de beurt was geweest. Meer gevoel in de voorkant, meer feedback in wat er nu precies gebeurde, een enorme vertraging volgde: voor ik het wist stond ik al weer stil. Het stuurgedrag voelde meteen vertrouwd aan, maar meer als dat konden we er niet van bakken. Daarvoor waren de omstandigheden verre van ideaal, en konden we nog niet in de buurt komen van wat serieus sturen mag worden genoemd. Daar zullen we tijdens onze uitgebreide introductietest samen met de zevenenhalf dan ook uitgebreid op terugkomen. Als we kijken naar de windbescherming valt het op dat het ruitje wat verder doorloopt, waardoor je prima uit de wind kan gaan zitten. Dat is ook wel is lekker als je niet op het circuit aan het rondvegen bent maar gewoon - net als ons - lekker op de (snel)weg aan het rijden bent. Tevens is de kortere tank verder naar voren geplaatst en met de mogelijkheid de voetsteunen in 3 posities in te stellen heeft Suzuki een goede stap richting comfort gezet. Het basis gevoel is vertrouwd en dat is positief te noemen. Vergeleken met de R6 2006, die compromislozer is, heeft de nieuwe 600 van Suzuki op het eerste gezicht een meer "allround" karakter, Het is niet of het een, of het ander, nee gewoon niet kiezen...we doen lekker en het een, en het ander, is vast en zeker de gedachtegang geweest Suzuki's engineers in Japan.