Zoeken

Multitest: Toersport

Pagina 7

16 juni 2006
Inhoudsopgave
Multitest: Toersport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

De rekening

Het lijkt allemaal zo simpel. Je pakt de menukaart voor je en je kiest het meest lekkere gerecht uit. Lust je alles en worden je smaakpapillen door meerdere gerechten gestreeld en geprikkeld dan wordt de keuze al een stuk lastiger. Bij het maken van een keuze tussen de Honda CBF1000, Suzuki Bandit 1200S en de Yamaha FZ1 Fazer zou je wel eens voor dezelfde lastige beslissing kunnen komen te staan. Drie motoren met meerdere en dezelfde smaken en toch ook weer een eigen 'bite'.

Ligt je smaak vooral op het sportieve vlak, dan zal de keuze misschien minder lastig zijn. De Fazer heeft de meest sportieve aspiraties van de drie en de prestaties van de Fazer zijn dan ook het hoogst op dit vlak. Daarintegen scoren de Bandit en de CBF wat hoger op het het "all purpose use" gebied. Minder uitblinken op één of een paar dingen, maar wel gemakkelijker op meerdere of alle vlakken presteren. Met daarbij de nodige aandacht voor ergonomie en comfort.

Opvallend is dan wel weer dat juist op het gebied van comfort de Fazer misschien zelfs nog wel beter uit de bus komt. Komt het op rijgemak en souplesse aan dan scoren de Bandit en CBF toch weer wat meer. Worden deze twee onderling vergeleken dan is de vering van de Bandit beter, terwijl de CBF betere remmen heeft. Met een krachtiger beleving - met name onder in de toeren - voelt het allemaal wel net wat 'spannender' aan op de Bandit. Tot slot is er nog één aspect dat van redelijk belang is om een 'conclusie' te trekken, namelijk de prijs van dit alles. Zeker bij Suzuki is dit een speerpunt, want met een kreet van 'maxium value' geven ze zelf aan dat ze gaan voor veel waar voor weinig geld. Misschien niet kunnen c.q. willen uitblinken op de verschillende punten, maar wel op alle punten een voldoende scoren. En dat lijkt goed gelukt. Met een prijskaartje van net geen 9.000 euro is de Bandit de goedkoopste van de drie.

Kies je voor de ABS uitvoering dan zit je ongeveer op de aanschafprijs van de CBF zonder ABS. Met ABS gaat de Honda over de 10 heen, maar zeker nog steeds scherp geprijsd. En de Fazer, tja die lijkt op dit punt de slag te missen. In vergelijking valt de Yamaha duur uit, bijna 3.000 euro verschil met de Bandit zonder ABS. Daarvoor krijg je wel weer meer sportieve aspiraties, volledig instelbare vering en betere remmen. Of dit prijsverschil het waard is ligt dan wel weer aan jezelf aangezien de Bandit voor dit soort motorfietsen en het 'normale' gebruik ook gewoon voldoet.

    Honda CBF1000
  • Souplesse
  • Rijgemak
  • Brede vermogensafgifte


  • Grondspeling
  • Vering
  • "Beleving"
    Suzuki Bandit 1200S
  • Koppel bij lage toeren
  • Souplesse
  • Prijs


  • Remmen
  • Windbescherming
  • Bochtenstabiliteit
    Yamaha FZ1 Fazer
  • Sportieve karakter
  • Vering en remmen
  • Ergonomie


  • Prijs
  • Gasrespons
  • Verbruik

De Motorfreaks film van de multitest toursport zien? Klik op play!