Zoeken

Multitest: Toersport

Pagina 4

16 juni 2006
Inhoudsopgave
Multitest: Toersport
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

De smaak

Met maar liefst 50 paardenkrachten meer, ligt het in de lijn van verwachtingen dat de Fazer ook het snelst en sportiefst van de drie is. En deze verwachting komt ook uit, tenminste zolang er al wordt gereden. De topsnelheid is zeker het hoogst van de drie, zoals we hebben ondervonden op de Duitse Autobahn. Ook met accelereren staat de Fazer goed haar mannetje, maar daar speelt wel het aantal toeren in mee. Met een licht teruggetuned R1 blok heeft het ook het karakter dat vooral de kracht ligt in het hogere toerengebied. Wordt in het juiste werkgebied gereden, dan zijn de Honda en de Suzuki tot achtervolgen aangewezen. Staat de naald van de toeren in het middengebied dan gaat het in het begin nog gelijk op, waarbij de CBF het langst met de Fazer mee kan oprijden. De Bandit is vooral sterk in de lagere toeren. Bij accelereren uit stilstaand gaat het dan ook erg vlot, waarbij zowel de Honda als Yamaha nog goed volgen om als er hogere toeren worden bereikt - zoals ze het zo mooi bij wielrennen zeggen - erop en erover te gaan.

Kauwen
Het beeld van de vermogensafgifte laat zich ook duidelijk zien in het straatbeeld. In stadsverkeer ben je eerder geneigd om te schakelen met de Fazer om wat hoger in de toeren te blijven rijden en meer trekkracht tot je beschikking te hebben. Ook voor een snelle inhaalactie zal een tandje terugschakelen het devies zijn. Op zowel de Bandit als de CBF1000 is dit veel minder van belang. Het helpt natuurlijk altijd wat, maar het hoeft niet als je het niet wilt. Gewoon lekker schakellui rijden. Sterker nog, met een beetje geluk hoef je zelfs bijna helemaal niet te schakelen.

In de hoogste versnelling een stadje in rijden en zolang er niet gestopt hoeft te worden hoeft er bijna ook niet geschakeld te worden. Dit kan met de Suzuki maar vooral met de Honda. Zolang de banden rollen lijkt het niet uit te maken in welke versnelling je rijdt op de CBF.

Ambiance
Op wat voor motor je ook rijdt, de meeste charme en genot ligt toch niet in de stad of op de snelweg. Het wordt pas interessant als er mooie wegen met lange, snelle bochten zijn of juist korte, scherpe varianten en als het even kan ook nog door bergen en dalen. Zeker bij motoren in dit segment zal het een genot moeten zijn. Met een bestemming in Duitsland tijdens deze test, zijn we naast de steden en snelwegen ook dit soort wegen tegen gekomen. En met alledrie maakt het ook niet zoveel uit op wat voor soort weg we ons bevinden. Vooral de Fazer en de CBF voelen erg stabiel en koersvast aan onder bochtige omstandigheden. In langzame bochten heeft de Bandit de neiging om lichtjes met voorwiel de bocht te willen invallen. Met de "kracht" van de Suzuki vooral onder in de toeren, is wel gemakkelijk om de motor uit de bocht te accelereren. Helemaal als het een scherpe bocht heuvel op is. Bij de Fazer is het dan veel meer van belang om niet te laag in de toeren te rijden.